Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Grupa Otmuchów chce maksymalnie wykorzystać potencjał rynku słodyczy i rozwijać marki Odra i FreeYu (wywiad)

Rok 2019 na rynku słodyczy należy zaliczyć do udanych. Grupa Otmuchów skupia się w tym roku m.in. na lepszym dopasowaniu do zmian zachodzących na rynku - stąd m.in. intensywna praca nad marką FreeYu oraz nad marką Odra. Grupa Otmuchów będzie się starała maksymalnie wykorzystać potencjał rosnącego rynku słodyczy i nie zaprzestanie inwestycji zarówno w portfolio produktowe, jak i zaplecze produkcyjne. Zamierza też nadal inwestować w marki Odra i FreeYu i rozwijać portfolio tych brandów - mówi w wywiadzie prezes Grupy Otmuchów Bogusław Szladewski.


Autor: BW, portalspozywczy.pl
Data: 14-10-2019, 09:59
Bogusław Szladewski, prezes Grupy Otmuchów fot. Grupa Otmuchów

1.Jak przebiega 2019 r. na rynku słodyczy? Jakie wyzwania stały w tym roku przed producentami słodyczy, jakie czynniki ciągnęły rynek w dół, a co pomogło rynkowi?

Ten rok na rynku słodyczy należy zaliczyć do udanych. Już w roku ubiegłym obserwowana była na nim wzrostowa tendencja, która – według prognoz – ma potrwać co najmniej do roku 2022. Co ciekawe, dzieje się tak mimo zmian w nawykach konsumenckich, jakie teoretycznie mogłyby branży nie sprzyjać. Mam tu na myśli wzrost zainteresowania Polaków zdrowym odżywianiem, który wcale nie powoduje odejścia od klasycznych słodyczy, jedzonych w innych sytuacjach niż np. batony zbożowe czy proteinowe.

2. Jak może wyglądać rynek słodyczy w kolejnych miesiącach – rozpoczął się najintensywniejszy okres dla branży, jakimi wynikami rynek może zakończyć ten rok – wartościowo/wolumenowo?

Rzeczywiście, czwarty kwartał roku, zwłaszcza w związku z przypadającym w nim Bożym Narodzeniem, to tradycyjnie czas żniw w naszej branży. W tym okresie konsumenci nie tylko kupują więcej słodyczy, ale też stawiają na produkty jakościowe, co oznacza, że wydawane na nie kwoty również rosną. Dokładne szacowanie wyników, z jakimi rynek zakończy rok zostawiam w gestii analityków.

3. Jakie kategorie słodyczy Polacy wybierali w tym roku najchętniej, co było ważne dla konsumentów, jakie można wymienić trendy na rynku słodyczy?

Głównym motywem skłaniającym ludzi do sięgania po słodyczy była, jest i –podejrzewam – zawsze będzie przyjemność, wiążąca się z ich spożywaniem. Obecnie jednak konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający. Kupując słodycze zwracają uwagę na ich jakość i skład. Coraz częściej kierują też wzrok w stronę produktów z wyższej półki. Zmieniają się również okoliczności konsumpcji. Współcześni Polacy są coraz bardziej aktywni i zabiegani, dlatego szukają słodyczy w wygodnej formie podania, które będą mogli zjeść w każdej chwili oraz miejscu, zapewniając sobie choćby krótką chwilę przyjemności.

4. Jak Grupa Otmuchów walczyła w tym roku o konsumenta? Jakie kategorie były rozwijane przez grupę i na co szczególnie Grupa Otmuchów zwracała uwagę? Jakie działania zostały podjęte, aby zwiększyć konkurencyjność Grupy na rynku?

Nasze tegoroczne działaniach skupiały się również na tym, by jeszcze lepiej dopasować się do zmian zachodzących na rynku. Stąd m.in. intensywna praca nad marką FreeYu, w której ofercie znajdują się głównie batony funkcjonalne. Wprowadziliśmy ją na rynek właśnie po to, by uzupełnić portfolio Grupy Otmuchów o produkty odpowiadające potrzebom, rosnącej w liczbę grupy Polaków, którzy chcą zdrowo się odżywiać i zdrowo żyć. Nie zapomnieliśmy także o naszym drugim flagowym brandzie. Odra, choć należy do słodyczowej klasyki, również podąża za współczesnymi trendami. Dowodem na to są nowości marki Odra, jakie w tym roku pojawiły się i pojawią się w najbliższym czasie na sklepowych półkach. Rozpoczęliśmy również pierwszą od lat komunikację marki Odra, obejmującą przed wszystkim social media, współpracę z influencerami oraz outdoor.

5. Jakie są planowane inwestycje na 2020 rok - rodzaj inwestycji oraz wielkość nakładów – nie musi być dokładnie, bardziej chodzi o rząd wielkości?

Zgodnie z przyjętą polityką nie podajemy do publicznej wiadomości informacji na temat wartości planowanych inwestycji. Mogę natomiast stwierdzić, że Grupa Otmuchów będzie się starała maksymalnie wykorzystać potencjał rynku słodyczy, który jest naszym core businessem. Dlatego też nie zaprzestaniemy inwestycji zarówno w portfolio produktowe, jak i zaplecze produkcyjne. Zamierzamy również nadal inwestować w marki Odra i FreeYu w kontekście komunikacji marketingowej oraz rozwoju dystrybucji.

6. Jakie działania zostały w tym roku podjęte przez Grupę dla wzmocnienia marki Odra, a także dla nowej marki FreeYu? Jak konsumenci przyjęli FreeYu? Jakie są dalsze plany co do Odry i FreeYu?

Portfolio marki Odra zostało wzbogacone o innowacyjne – przekąskowe wydanie jednego z jej kultowych produktów, czyli chałwy. Marka Odra znana jest również z cukierków, których ofertę poszerzyliśmy o trufle w nowych smakach: likieru pomarańczowego oraz wiśniówki. W tym roku zmieniliśmy też opakowania innych sztandarowych pozycji Odry, tj. wszystkich wariantów Duetki Familijnej oraz najbardziej klasycznych smaków Mleczka Familijnego (czekoladowego i waniliowego). Te produkty są znane od lat, ale nowa szata graficzna dodaje im świeżości i nowoczesności. Jest też bardzo apetyczna.

Jeśli chodzi o FreeYu, to w tym roku naprawdę dużo działo się wokół marki. W czerwcu rozpoczęliśmy współpracę z wieloletnim zawodnikiem NBA - Marcinem Gortatem, który swoim stylem życia, ale też wyznawanymi wartościami idealnie wpisuje się w DNA marki. Działania, jakie wspólnie  zaplanowaliśmy są wielopłaszczyznowe. Obejmują one wsparcie fundacji Marcina Gortata „Mierz Wysoko”, znanej między innymi z organizowania cieszących się wielką popularnością wśród dzieci i młodzieży treningów z gwiazdą NBA (tzw. campów). Nasza kooperacja będzie też widoczna na poziomie produktowym. Pod koniec września w sprzedaży pojawiła się limitowana edycja batonów funkcjonalnych FreeYu w opakowaniach z wizerunkiem Marcina Gortata. Już w październiku do sprzedaży trafią zupełnie nowe produkty naszej marki, w których tworzeniu znany koszykarz brał czynny udział. Tak jak wspomniałem, tym, co łączy Marcina Gortata i FreeYu są wspólne wartości. Zamierzamy je komunikować, a nawet już to robimy w najnowszej kampanii. Mamy nadzieję, że dzięki tej współpracy marka FreeYu stanie się stałym elementem stylu życia konsumentów nie tylko w Polsce.

W przyszłym roku będziemy nadal intensywnie rozwijać portfolio obu tych brandów – Odra i FreeYu. Proszę spodziewać się co najmniej kilku innowacyjnych propozycji sygnowanych każdą z tych marek. Ich wprowadzenie będzie odpowiedzią na monitorowane przez nas na bieżąco trendy konsumenckie, nie tylko w kraju, ale i na świecie.

Dziękuję za rozmowę.

© Portal Spożywczy 2019-12-06 04:54:15