Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Janusz Palikot na XII FRSiH: Marki mają swoją drogę życia

Marki maja swoją określoną drogę życia i muszą dbać o rozwój, co może nieco przypomina stosunki międzyludzkie - wynika z wypowiedzi Janusza Palikota podczas debaty „Koniec ery NO NAME. Budowa marki więcej znaczy niż stworzenie produktu” w ramach XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.


Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 05-11-2019, 14:41
Janusz Palikot

- W roku 1991 byłem prezesem i właścicielem firmy Ambra – obecnie notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych - i wtedy zrobiliśmy pierwszą partię wina musującego Dorato. To były zupełnie inne czasy i nie było wtedy problemu ze sprzedażą czegokolwiek. I jeśli chodzi o markę to zastanawialiśmy się wtedy co jest ważne dla konsumentów, na co ludzie zwracają uwagę kiedy kupują wino musujące – czy jest to marka, czy cena czy może kształt butelki – mówił Janusz Palikot.

- Byliśmy mocno zaskoczeni i w szoku, gdy agencja marketingowa przyniosła nam zebrane informacje, że najważniejsze wtedy było dla konsumentów, aby drucik na szyjce butelki nie łamał się przy otwieraniu i żeby nie powodowało to wzburzenia się wina, które potrafiło „wybuchnąć”. To były jeszcze właśnie czasy „no name” – mówił Janusz Palikot.

- Jednak zaledwie pięć lat później, w roku 1996 roku odkupiliśmy markę CinCin od Andrzeja Pawelca i  to był zakup samej marki, bez fabryki, bez ziemi, bez zakładu produkcyjnego. I dziś produktów od Andrzeja Pawelca już nie ma, a marka CinCin wciąż istnieje i ma nawet ogromne udziały w rynku. Dla mnie marka i konsolidowanie marki było kluczowe - dodał.

- Muszę wspomnieć, że wtedy zakup marki CinCin zwrócił nam się po około roku. Marki mają więc swoją określoną drogę życia, musza się odnawiać, odświeżać, odmładzać,  trochę tak jak ludzie, stąd może trochę to przypomina stosunki międzyludzkie (…) Najłatwiej sprzedają się te produkty, do których ludzie mają stosunek emocjonalny – mówił też Janusz Palikot, który w 2018 roku odkupił Browar Tenczynek od Marka Jakubiaka.

Janusz Palikot zwrócił też uwagę, że w trakcie debaty rozgorzała ciekawa dyskusja na temat tego co to znaczy marka, a z drugiej strony także na temat tego co to jest charakter społeczny marki.

- Czyli że marka to też relacja społeczna, nie tylko jej cechy przedmiotowe, ale też to, jak odpowiada na cechy społeczne i jak się w tym zakorzenia. Marki próbują coraz mocniej budować się poprzez kampanie społeczne, bo chcą zbudować społeczny charakter oraz to żeby odpowiadało to społecznym trendom. Bardzo ważne jest to spotkanie tych dwóch perspektyw – czyli tej rzeczowej perspektywy marki oraz tej związanej z relacjami społecznymi marki - mówił też Janusz Palikot. 

Janusz Palikot chce rozpocząć w Browarze Tenczynek produkcję staropolskiej wódki okowita w ramach nowoutworzonej spółki Tenczyńska Okovita i obecnie zbiera na ten cel środki finansowe poprzez tzw. Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, a w ten sposób konsumenci mogą też przyczyniać się do budowy marki i współtworzyć markę.

© Portal Spożywczy 2019-12-08 13:36:56