666 Drukuj
Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Ekonomiczny poniedziałek: O rozwijających się start-upach w polskiej branży spożywczej (wideo)

Segment start-upów, które powstają i są zainteresowane segmentem branży spożywczej, jest dopiero w fazie raczkującej, ale ich liczba rośnie. – W porównaniu z tym, co dzieje się na rynkach zachodnich, w Wielkiej Brytanii, w USA czy Izraelu, to ilość tych projektów jest u nas relatywnie nieduża i jest to dopiero początek drogi – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Marcin Woźniak, prezes Funduszu Venture Capital AgriTech Hub.


Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 25-11-2019, 06:21
Marcin Woźniak, prezes Funduszu Venture Capital AgriTech Hub fot. PTWP

Czytaj też: „XII FRSiH: Debata „Food and Retail Start-up Star – sektor żywności na celowniku start-upów” (pełna relacja, galeria)”

PS.pl: Czy w polskiej branży spożywczej jest dużo start-upów?

Marcin Woźniak: Uważam, że ilość start-upów, które powstają i są zainteresowane segmentem branży spożywczej jest dopiero w fazie raczkującej. Start-upy się oczywiście pojawiają – i nawet mieliśmy dziś okazję oglądać finalistów w konkursie w kategoriach żywność i usługi związane z żywnością – z czego połowa była atrakcyjna, a druga troszkę mniej. A zatem te start-upy są.

W naszej pracy, do naszego Funduszu dociera sporo tego typu projektów, natomiast porównując to z tym, co dzieje się na rynkach zachodnich, w Wielkiej Brytanii, w USA czy Izraelu, to ilość tych projektów jest u nas relatywnie nieduża i w mojej ocenie jest to dopiero początek drogi.

W branży spożywczej następuje pewna zmiana zachowań konsumentów związana z tym, co konsumują, z tym, że stają się coraz bardziej dojrzali, analizują produkty, analizują ich skład, chcą mieć produkty zdrowe, produkty bio, eko itp. W związku z tym decyzje podejmowane przez konsumentów i szukanie nowych rozwiązań, takich których ten rynek tradycyjny produkcji spożywczej nie dostarcza, wywołuje tę wrastającą ilość nowych projektów, pojawiających się najczęściej w postaci nowych firm, czyli tych start-upów.

Ps.pl: Czym powinny kierować się start-upy, aby zainteresować sobą branżę i aby zdobyć finansowanie na swoją działalność?  

Marcin Woźniak: W pierwszej kolejności start-upy powinny zainteresować klientów, bo to jest kluczem do tego, aby start-up odniósł sukces, czyli muszą stworzyć produkt, którym zainteresowany jest klient. Co trzeba zrobić, żeby klient był zainteresowany produktem? Produkt musi rozwiązywać realny problem, bądź spełniać realną potrzebę rynku np. potrzebę na daną żywność funkcjonalną, która wpływa pozytywnie na jakąś cechę, albo leczy, czy też pomoga w jakimś schorzeniu.

Czyli to jest ten podstawowy element – produkt, który rozwiązuje realny problem i na który jest realne zapotrzebowanie na rynku.

Drugim elementem, który ma ogromne znaczenie dla sukcesu firmy, a przez to również możliwość pozyskania finansowania czy zainteresowania dostawców, czy kolejnych inwestorów, to jest sam zespół, który powinien pokrywać sowimi kompetencjami potrzeby, które są w danym obszarze np. jeżeli potrzebne jest skuteczne sprzedawanie produktu kanałami nowoczesnymi marketingowymi, gdzie grupą docelową jest konsument końcowy, czyli mamy produkt B2C, to kluczowe są kompetencje marketingowo-sprzedażowe. Natomiast, gdy potrzebą jest produkt sam w sobie, który ma jakieś właściwości związane z jakimś unikalnym badaniem, czy stworzeniem jakiegoś unikalnego ip, technologii czy biotechnologii,i to te kompetencje związane z możliwością realizacji tych badań, czy odpowiednia osoba która ma odpowiednie kompetencje biotechnologiczne musi być w takim zespole.

Dziękuję za rozmowę.

© Portal Spożywczy 2020-01-26 01:15:52