Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Przed świętami Bakalland i Wawel notują duże wzrosty sprzedaży

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Deloitte przeciętna rodzina ma wydać w tym roku na Święta rekordową kwotę około 1800 zł, więc teoretycznie rywalizacja toczy się o ponad 20 mld. W praktyce kwota ta może być dużo większa - podaje w komunikacie LinkLeaders.


Autor: portalspozywczy.pl
Data: 21-12-2010, 18:33

Z danych TNS OBOP wynika, że w zeszłym roku Polacy wydali w tym okresie 20,4 mld zł w stosunku do zapowiadanych 15 mld . Wg TNS Pentor przeciętny Polak chce wydać na prezenty 15 proc. więcej niż w zeszłym roku .

W okresie przedświątecznym najwięcej zyskują firmy oferujące produkty spożywcze kojarzone ze świętami. Dla przykładu w ostatnim kwartale roku 2009 roku przychody ze sprzedaży firmy Bakalland, specjalizującej się w sprzedaży bakalii, skoczyły o 112 proc. w porównaniu do trzeciego kwartału, a producent słodyczy Wawel zanotował wzrost o ponad 40 proc. Zwiększoną sprzedaż obserwujemy jednak praktycznie w każdej branży - od zabawek dziecięcych po karty kredytowe.

- Biorąc pod uwagę fakt, że budżety wielu firm nadwyrężone zostały przez kryzys, a przyszłość handlu w kraju uzależniona jest od wielu czynników makro- i mikroekonomicznych, co do których prognozy są niepewne, tegoroczne Święta, i ostatnie dni handlowe, jawią się w wielu firmach jako szansa, której nie można zmarnować - analizuje Łukasz Gajewski, prezes Target BPO - firmy specjalizującej się w outsourcingu sprzedaży.

Mimo, że Polacy mniej chętnie niż mieszkańcy innych krajów europejskich deklarują zakup towarów promocyjnych, faktem jest, że ulegamy urokowi przecen i ofert specjalnych, co daje firmom możliwość rywalizowania na tym polu. W tym roku przed świętami dominującymi formami promocji są te bezpośrednio promujące konsumpcję, jak „dwa produkty w cenie jednego" czy „50 proc. gratis". Jak wynika z tegorocznych badań ARC Rynek i Opinia te właśnie rodzaje promocji są obecnie w Polsce najpopularniejsze.

Przed Świętami nie można też nie zauważyć zwiększonej aktywności w zakresie sprzedaży bezpośredniej, organizowanych degustacji i akcji rozdawania prezentów w postaci darmowych próbek wręczanych przez rozlicznych Mikołajów, elfy i aniołki. Dzięki takim zabiegom handlowcy nie tylko wykorzystują prosty mechanizm psychologiczny, który skłania konsumentów do okazania wdzięczności, lecz także liczą na to, że nowy smak lub zapach skłoni do zakupu głodnych i zmęczonych przedświątecznymi sprawunkami klientów.

Co ciekawe, od kilku lat maleje liczba prostych obniżek cenowych. Wg ARC Rynek i Opinia ma to związek z malejącym zaufaniem Polaków do jakości przecenianych produktów. W okresie przedświątecznej handlowej walki ważny jest także inny czynnik. Firmom zależy na tym, by to właśnie im przypadł jak największy udział w wydatkach z budżetów polskich rodzin, dlatego wybierane są wszelkie metody podnoszące wydane przez klienta kwoty, nawet kosztem większego opakowania, czy dodania dodatkowej wariacji produktu.

© Portal Spożywczy 2019-09-16 10:18:41