Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Zaostrza się walka sieci handlowych o region Azji Południowowschodniej

Rywalizacja między największymi sieciami supermarketów o wejście na szybko rozwijające się rynki Azji może doprowadzić do ożywienia na rynku przejęć. Najgorętsze obecnie lokalizacje to Indonezja, Wietnam i Filipiny - podaje Onet powołując się na Agencję Reuters.


Autor: Onet za Reuters
Data: 27-01-2011, 12:44

Jak podeje serwis, wojna o jak największy udział w rynku rozegra się między globalnymi gigantami m.in. Tesco i Wal-Mart, a graczami z Azji, np. południowokoreańskim Lotte, czy japońskim Aecon Co Ltd.

Gospodarki krajów Azji Południowowschodniej mają według prognoz rozwijać się w tym roku w tempie 4-6 proc. Zapowiadany wzrost wydatków konsumenckich oznacza, że istniejące sieci detaliczne będą zwiększać swoją obecność w regionie, a na rynek będą wchodzić nowi gracze. Raphael Moreau, analityk sektora detalicznego w londyńskim Euromonitor International, twierdzi, że Indonezja i Wietnam do dwa kraje Azji Połuldniowowschodniej, które najczęściej będą się pojawiać na celowniku międzynarodowych sieci detalicznych, planujących ekspansję w regionie. Karwal z RBS dodaje do tej listy Filipiny.

Wiele zachodnich firm bardzo entuzjastycznie podchodzi do Chin, gdzie wzrost gospodarczy ma w tym roku sięgnąć 9,3 proc., oraz Indii. Jednak zdaniem analityków, w praktyce trudno wejść na te rynki z powodu różnych ograniczeń natury formalnej, nielicznych okazji i różnic kulturowych. 

Kraje Azji Południowowschodniej stanowią odrębny obszar do ekspansji i alternatywę dla Chin lub Indii. Karwal z RBS zauważa, że rynek hipermarketów w Indonezji i Malezji oferuje detalistom wzrost rzędu 5-7 proc. rocznie, a bardziej dojrzałe rynki, takie jak Singapur, ok. 2-3 proc. Perspektywa rosnącego popytu sprawiła, że w 2010 r. sektor detaliczny był najlepiej zachowującą się branżą w indeksie MSCI, obejmującym firmy z krajów Azji z wyłączeniem Japonii.

© Portal Spożywczy 2019-09-16 10:26:56