Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Alicja Kalińska, ekspert SetPoint - pełny wywiad

  • Autor: PJ, portalspożywczy.pl
  • Data: 21-08-2014, 14:40
Alicja Kalińska, ekspert SetPoint - pełny wywiad
Alicja Kalińska, ekspert firmy SetPoint

O świadomości polskiego klienta, zmieniających się zwyczajach zakupowych, łowcach okazji i rozmaitych technikach wpływania na decyzje konsumenta przez sieci handlowe serwis portalspożywczy.pl rozmawiał z Alicją Kalińską, ekspertem firmy SetPoint.

Czy Polacy to świadomi klienci?

Ci, którzy mieszkają w dużych miastach - jak najbardziej tak. Coraz częściej patrzą na to, co wkładają do koszyka, na jakość, a nie tylko na cenę. Idąc na zakupy do dużych, sieciowych sklepów, kupują w dużej mierze to, co założyli, wychodząc z domu, choć oczywiście często zdarza się, że decydują się na jakiś nieplanowany zakup. Równocześnie coraz częściej Polacy z dużych miast spoglądają na etykiety, przy czym trzeba zauważyć, że w dalszym ciągu nie rozumieją, co jest na nich napisane.

Inaczej jest w mniejszych miastach, na prowincji, we wsiach. Tam w dalszym ciągu zdecydowanie najważniejszym czynnikiem zakupowym pozostaje cena. Na wsi część żywności ludzie nadal produkują sami i w związku z tym nie potrzebują jej kupować. W przypadku pozostałych produktów, które po prostu trzeba kupić, mieszkańcy wsi absolutnie w pierwszej kolejności kierują się ceną. Nie mają pod nosem supermarketów, robią więc zakupy w małych sklepikach, usytuowanych na przykład naprzeciwko kościoła. Nie ma tam dużego wyboru, ale duży wybór wcale potrzebny nie jest. Właściciel takich sklepów doskonale wie, co komu we wsi potrzeba i dokładnie takie produkty ściąga i sprzedaje.

W badaniu SMG/KRC Millward Brown przeprowadzonym w kwietniu 2013 r. 72 proc. Polaków zadeklarowało, że na zakupy wybiera się wyłącznie w konkretnym celu. To są ich własne deklaracje - a jak one przekładają się na rzeczywiste decyzje konsumenckie?

Myślę, że rzeczywiście tak jest. To nie są deklaracje na wyrost. Od czasu rozpoczęcia kryzysu finansowego, wydatki na żywność ponownie zaczęły stanowić coraz to większą część w domowym budżecie Polaków, dlatego że ten budżet uległ pomniejszeniu. Ludzie zaczęli więc oszczędzać na żywności, stali się mniej rozrzutni. W związku z tym coraz częściej na zakupy wybierają się w konkretnym celu. Widzą, czego brakuje im w lodówce i chcą kupić dokładnie to, czego potrzebują. Mało kto wychodzi na zakupy bez jakiegoś przygotowanego planu. Polacy nie wybierają się do sklepów tylko po to, żeby zobaczyć, co stoi na półkach.

Na zakupy z listą wybiera się 56 proc. Polaków. Równocześnie aż 42 proc. konsumentów, jak wynika z ich własnych deklaracji, zdarza się kupować rzeczy, których wcale nie potrzebują.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 087) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH