Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analityk Nielsena: Kryzysu nie ma, ale widać pierwsze objawy spowolnienia w sprzedaży żywności

  • Autor: Agnieszka Bujak, Communications Manager w firmie analitycznej The Nielsen Company
  • Data: 08-01-2009, 13:05
Analityk Nielsena: Kryzysu nie ma, ale widać pierwsze objawy spowolnienia w sprzedaży żywności

Rok 2008 w polskim handlu detalicznym rozpoczął się od znaczących wzrostów sprzedaży. Wzrosty zakończyły również ten rok. Pomimo światowego kryzysu, Polacy wciąż zwiększają swoje wydatki na produkty spożywcze, wydaje się więc, że kryzys nas jeszcze nie dotyczy - pisze dla portalu spożywczego Agnieszka Bujak, Communications Manager w firmie analitycznej The Nielsen Company.

Największe kategorie spożywcze monitorowane przez Nielsena odnotowały w roku 2008 w stosunku do 2007 (grudzień'07-listopad'08 vs. grudzień 2006-listopad 2007) wzrost sprzedaży detalicznej - wolumenowo był to w większości przypadków wzrost jednocyfrowy, wartościowo dwucyfrowy.

Sprzedaż piwa, kategorii generującej 1/5 obrotów koszyka spożywczego Nielsena, wzrosła w analizowanym okresie o 14 proc. wartościowo i 8 proc. wolumenowo. Dynamika wódki, która jest kolejną kategorią w koszyku, była jeszcze wyższa - odpowiednio 21 i 19 proc.

Oczywiście zastanawiając się nad kryzysem na naszym rynku, należy pamiętać, że pierwsze jego echa pojawiły się wczesną jesienią tego roku, tak więc analizując dane za cały rok możemy nie wychwycić jeszcze spowolnienia gospodarczego.

Jak więc wyglądają wyniki za ostatnie miesiące roku 2008?

Październik i listopad 2008 r., wbrew obawom, przyniosły wzrosty sprzedaży wszystkich większych kategorii spożywczych, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2007. Dla przykładu obroty piwem zwiększyły się o 17 proc., wódką o 19 proc., sokami, napojami niegazowanymi i nektarami o 13 proc., napojami gazowanymi o 19 proc., wodą o 17 proc., serami o 6 proc.

Co ciekawe dla wielu kategorii dynamika rozwoju sprzedaży w okresie październik-listopad 2008 vs. październik-listopad 2007 była wciąż znacznie wyższa niż dymnika obserwowana rok wcześniej (październik-listopad 2007 vs. październik-listopad 2006). Taka sytuacja widoczna była np. dla piwa, wódki, napojów gazowanych, wody czy pralin.

Są jednak kategorie, dla których dynamika sprzedaży pod koniec roku 2008 spadła w porównaniu z rokiem poprzednim, choć należy pamiętać, że wciąż kategorie te notowały wzrost sprzedaży. Tak działo się między innymi dla serów, jogurtów, żółtych tłuszczy i słodkich wypieków.

Czy są to pierwsze oznaki kryzysu? Na razie ciężko powiedzieć, z pewnością można powiedzieć jednak, że rynek rządzi się własnymi prawami, ma pewną inercję, a reakcje konsumentów, nie są aż tak szybkie jak reakcje mediów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • dobra cena 13-01-2009, 01:00:
Agencje ratingowe prognozowały pozytywnie odnośnie Lehman Brothers , podobnie instytucje nadzoru finansowego a co mamy dzisiaj -gospodarcze tsunami .
Ja widzę te fale , inni może nie widzą albo nie chcą widzieć - ok . Nie chciałbym jutro obudzić się z ręką w nocniku . Powstaje zatem pytanie co robić ? Moim skromnym zdaniem oszczędzać .
  • Prawnik 05-01-2009, 12:47:
Przecież to jakiś absurd, 20% wzrost sprzedaży wódki. Spożycie wódki w Polsce per capita jest jednym z najwyższych na świeice.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 484) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH