Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Andrzej Faliński, POHiD: Mamy unikalny model handlu, połowa rynku to polskie firmy

  • Autor: PAP
  • Data: 31-05-2014, 09:50
Andrzej Faliński, POHiD: Mamy unikalny model handlu, połowa rynku to polskie firmy
Maria Andrzej Faliński, dyrektor POHiD

Stworzyliśmy unikalny model handlu, 50 proc. rynku to polskie firmy, takiej struktury nie ma np. w Niemczech czy Francji. Według GUS handel to niemal 20 proc. PKB, czyli ponaddwukrotnie więcej niż w 1989 r. - mówi dyrektor POHiD Maria Andrzej Faliński.

PAP: Czym różni się obecny handel od tego z czasów PRL-u?

Maria Andrzej Faliński, dyrektor POHiD: W PRL-u nie było czym handlować, o czym najdobitniej świadczyły kartki i przydziały oraz wykupowanie niemal na pniu produktów "rzuconych" na rynek. Tamten handel był państwowy, w zasadzie dystrybuował, a nie sprzedawał, gdyż rynek wchłaniał wszystko. W PRL-u handel był domeną zetatyzowanej spółdzielczości, uzupełnianej przez państwowe firmy specjalistyczne.

PAP: Ale w przeciwieństwie do innych krajów tzw. bloku wschodniego u nas istniała namiastka prywatnego rynku.


Ale był on marginalny - głównie rzemieślniczo-targowiskowy. Państwo pilnowało, by się nie rozwinął. Utrudniano dostęp "prywaciarzom" do surowców i pozwoleń. W końcu lat 80. sprzedaż tego rynku szacowano na ok. 11 proc. całości sprzedaży detalicznej.

PAP: Po 1989 roku gospodarka zyskała na handlu?

GUS-owska kategoria "handel i naprawy" to obecnie niemal 20 proc. PKB, czyli ponaddwukrotnie więcej niż w 1989 r. Bez handlu nie byłoby polskiej transformacji. Tym bardziej, że po załamaniu eksportu nasza gospodarka rozwijała się dzięki popytowi wewnętrznemu. Po 1989 roku rynek wypełnił się nie tylko produktami, ale i silnymi firmami handlowymi zagranicznymi i krajowymi. Mamy rynek prywatnych firm, ostro konkurujących ze sobą, z obfitością produktów.

PAP: Jaki jest udział polskiego kapitału w handlu?

Niemal 100 proc. hipermarketów przyszło do Polski z zewnątrz. Podobnie jest w przypadku dyskontów. Jeśli chodzi o supermarkety, to polski kapitał stanowi tam ponad 60 proc. Z kolei w sieciach typu kupieckiego małe i średnie sklepy, zintegrowane najczęściej przez wielki hurt lub firmy produkcyjne, należą w 99 proc. do kapitału polskiego.

Obecnie 50 proc. rynku stanowią polskie firmy. To pokazuje, że obu "rywalom" się udało i nikt nikogo nie zdominował. Pomimo propagandowych wojen w stylu "zaleją nas hipermarkety". Nic takiego się nie stało i nie stanie, bo rynek jest zbyt liczny i zróżnicowany. Handel rodzimy potrafił sprywatyzować potencjał infrastruktury handlowej odziedziczonej po PRL-u i poddać skutecznej modernizacji znaczącą część nowych mniejszych i średnich sklepów. Według GUS jest ich ok. 350 tys., w tym m.in. 140 tys. sklepów powyżej 40 metrów kw., sezonowych i znajdujących się na bazarach.

PAP: A ile osób żyje w Polsce z handlu?


Branża handlowa jest bardzo poważnym pracodawcą. Zatrudnia ok. 2,2 mln osób, z czego 23 proc. na umowy czasowe lub zlecenie czy o dzieło. Pełno-etatowców jest ok. 90 proc. Nie jest więc prawdą, że w tej branży pracuje się głównie na umowy śmieciowe. Mitologiami obrosły również zarobki w tym sektorze. Średnie wynagrodzenie według gusowskiej sekcji "handel; naprawa pojazdów" w 2011 r. wyniosła 3,4 tys. zł. Znacząco rosną też najniższe pensje. Sięgają one średnio ok. 2300 zł w sieciach handlowych.

PAP: Warunki pracy w tym sektorze gospodarki nadal pozostawiają jednak wiele do życzenia.

To jest jeszcze większa mitologia, którą wykorzystuje się szczególnie do oczerniania sklepów wielkopowierzchniowych. Słynne "pampersy" w kasach i tryb rozliczania pracy. Owszem praca w handlu jest trudna, odpowiedzialna, ciężka fizycznie i obciążająca psychicznie, ale warunki pracy są coraz lepsze w większych firmach handlowych. Inwestują one w zaplecza socjalne, a pracownicy otrzymują pakiety socjalne i medyczne. Związki, jak i reprezentacje pracowników, mają prawnie gwarantowany wpływ na politykę zarządu.

Niestety, zdarzają się też pewne incydenty, szczególnie jeśli firmą handlową zarządza menedżer przesadnie nastawiony na jej wynik ekonomiczny.

PAP: Jaki model handlu mamy w Polsce i jak wypadamy na tle innych krajów europejskich?

Stworzyliśmy unikalny model handlu o zrównoważonej strukturze. Takiej równowagi nie ma np. w Niemczech, Francji, krajach Beneluksu czy Wielkiej Brytanii. Tam rynek zdominowały sieci sklepów wielkopowierzchniowych (ponad 80 proc. sprzedaży produktów). Podobnie stało się w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Ekstremalnie sytuacja wygląda w krajach skandynawskich, gdzie udział ten przekracza 90 proc., a w Szwecji osiągnął nawet 97 proc. W Polsce ten wskaźnik oscyluje wokół 50 proc. i od kilku lat jest stabilny.

Obecnie w Polsce mamy ok. 80 tys. mniejszych sklepów, z czego ok. 45 tys. korzysta z franczyzy, 570 hipermarketów, ok. 4,5 tys. supermarketów oraz blisko 4 tys. dyskontów. Liczba sklepów jest naszym zasobem strategicznym. Dla porównania: w Polsce mamy ich w sumie 140 tys., w Niemczech - 85 tys., we Francji - ok. 80 tys., w Wielkiej Brytanii - blisko 65 tys., w Czechach - ok. 34 tys. W ostatnich kilku latach hipermarkety odnotowują kilkuprocentowy spadek sprzedaży, tracąc na rzecz dyskontów i kupieckich sieci franczyzowych.

Sektor handlowy to dziś bardzo konkurencyjny rynek. To oznacza, że liczba sklepów niezależnych będzie spadać, ale tylko niewielka ich część zniknie, bo większość skorzysta z franczyzy.

PAP: Czy handel w Polsce korzysta z jakiś szczególnych ułatwień prawnopodatkowych?

Nie. Wprawdzie inwestorzy mogą liczyć na ulgi inwestycyjne dotyczące podatków lokalnych, ale handel nie jest tu szczególnie wyróżniany w porównaniu z innymi sektorami naszej gospodarki, a ulgi to margines. Z kolei wprowadzenie w życie np. pomysłów obłożenia dużego handlu podatkiem obrotowym oznaczałoby nie tylko wzrost cen, ale i spadek sprzedaży oraz bankructwa firm handlowych, a następnie dostawczych.

PAP: Do jakiego modelu handlu powinniśmy dążyć?

Do takiego, który pozwala rozwijać się wszystkim formatom handlowym oraz realizować różne typy zakupów. A jeśli tak, to Polska jest tu niemal wzorem, gdyż nasz rynek jest szansą i dla małych, i dla dużych. Handel był i jest sektorem, który do Polski wprowadził jakościowe i organizacyjne standardy Zachodu, wymagając ich od swoich dostawców. To była trudna i bolesna lekcja nowoczesności. Ale do Unii Europejskiej polska gospodarka wchodziła przygotowana. Stąd wziął się nie tylko fenomen wzrostu krajowego, ale i trzykrotny w ciągu dekady członkowskiej wzrost eksportu, głównie żywności, choć nie tylko - również elektroniki, autobusów, informatyki, mebli i wyposażenia mieszkań.

PAP: Jaka jest wartość inwestycji zagranicznych w naszym handlu?


Ok. 50 mld dol. To przyczyniło się do powstania ok. 20 mld krajowych inwestycji.

POHiD to związek pracodawców z branży handlowej, zrzeszający od 11 lat firmy detaliczne i dystrybucyjne. Działa na rzecz ochrony wolnej konkurencji i swobodnego dostępu do rynku podmiotów gospodarczych w Polsce.

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • kubanek 01-06-2014, 18:38:
Ale w zagranicznych jest to samo, więc jaka różnica? Dobry produkt jest dobry, nie ważne czy polski czy zagraniczny. Ktoś kto nie potrafi rozróżniać dobrego produktu od kiepskiego nie powinien zabierać głosu i oceniać. Ja nie kupuje słabych produktów, chociażby miały być i polskie. Znam wiele produktów, które są słabe, oszukiwane, chociaż markowe, nie ważne czy zagranicznej czy polskiej firmy. Generalnie rzecz biorąc, najbardziej oszukują ci najwięksi, nie ci najmniejsi. Szczególnie wielkie zachodnie molochy, traktujące polski rynek jak rynek 3 świata. Nie dotyczy to tylko producentów, także firm handlowych typu Tesco, Lidl czy inne. Była już o tym mowa, wielokrotnie, nie ma co powtarzać.
  • neno 01-06-2014, 14:50:
do kubanek. jakosc producenci nie pisali na etykiecie ze dodawali soli wypadowej zafałszowanego suszu jajecznego czy maslo traktowlai tluszczem palmowym dziekuje wybieram zagraniczne ale jesli mam dojscie do dobrego poksikego produkty co jest sztuka to kupuje
  • Kubanek 01-06-2014, 10:33:
Absolutnie się nie zgadzam co do jakości. Jak ktoś nie umie czytać etykiet i ma siano w głowie, to będzie myślał, że zagraniczne lepsze. Wystarczy czytać etykiety i czasami zajrzeć w internet, poczytać, to i owo. Osobiście uważam, że jest na odwrót, to zagraniczny, głównie koncernowy chłam, zalewa nas takim syfem, ze szkoda gadać. Wolę kupić polski produkt, małej firmy niż znanej, zagranicznej marki. Rzadko kiedy się w ten sposób przejechałem.
Inna sprawa, że czytam etykiety i porównuje produkty, więc wiem o co biega.

Zobacz wszystkie komentarze (5)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 294) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.