Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Maria Mickiewicz, Bank Espirito Santo: Dla mnie definicja wojny cenowej jest taka, że "krew leje się wszędzie"

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 27-12-2013, 13:03
Biedronka jest lepiej przygotowana do walki cenowej niż konkurenci
Maria Mickiewicz, Vice President CEE Equity Research Banco Espirito Santo de Investimento S.A: - Wraz z oczekiwaną poprawą sytuacji w gospodarce w 2014 i odbiciem konsumpcji, powinna też nieco zelżeć presja detalistów na promocje cenowe.

- Ze względu na niemal dwukrotnie wyższą rentowność Biedronki od średniej dla detalistów w Polsce, (...) widać, że miejsce do schodzenia z ceną i cały czas pozostawania rentownym jest dla Biedronki dużo większe, niż dla pozostałych sieci handlowych - mówi w rozmowie z serwisami portalspozywczy.pl i dlahandlu.pl Maria Mickiewicz, Vice President CEE Equity Research Banco Espirito Santo de Investimento S.A.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy duże sieci handlowe takie jak Tesco, Biedronka, czy Grupa Muszkieterów uruchomiły potężne kampanie promocyjne? Jak promocje Biedronki przełożą się na rynek? Czy jest to tylko obrona dominującej pozycji, przed atakującą konkurencją, czy może groźny kontratak w celu zwiększenia udziałów w rynku i pokazania realnej siły?

Przez lata obserwowaliśmy w Biedronce stabilną strategię, którą definiowało hasło "codziennie niskie ceny", nie było tam miejsca na działanie na zasadzie promocji cenowych, które z założenia - z punktu widzenia dyskontów - nie są narzędziem efektywnym. Strategią działania dyskontów jest bowiem utrzymywanie stabilnej różnicy cenowej do konkurencji na co dzień.

Wprowadzenie promocji cenowych (przez sieć Biedronka - red.) było zapewne w jakimś stopniu podyktowane sytuacją rynkową i zapowiedziami konkurencji, jak chociażby kampania reklamowa Grupy Muszkieterów informująca o wprowadzeniu koszyka 50 tanich produktów, konkurencyjnych cenowo w stosunku do cen dyskontów. Oczywiście obniżenie cen nawet tylko w wybranych grupach asortymentowych, czyli strategia promocyjna obrana przez Biedronkę, musi się odbić na marży. Jednak przy swojej skali działania (przychody ze sprzedaży ponad 28 mld zł - red.) i w związku z tym dużej sile zakupowej i wysokich marżach na tle konkurencji, należy przypuszczać, że Biedronka jest lepiej przygotowana do walki cenowej niż konkurenci.

Kiedy Tesco i Intermarche postanowiły zejść z cenami do poziomu dyskontów, Biedronka dzięki promocjom uciekła niżej. Czy konkurenci Biedronki będą w stanie obniżeyć ceny jeszcze mocniej? Czy też zbyt mocno odbiłoby się to na ich wynikach? Czy pułap, do którego dotarły, to już koniec?

Po pierwsze, spójrzmy na poziomy rentowności, które te spółki realizują. Ze względu na niemal dwukrotnie wyższą rentowność Biedronki od średniej dla detalistów w Polsce, patrząc na różne formaty, widać, że to miejsce do schodzenia z ceną i cały czas pozostawania rentownym jest dla Biedronki dużo większe, niż dla pozostałych sieci handlowych.

KOMENTARZE: (7)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • mette05 01-01-2014, 17:55:
Biedronka, 1000 indeksów, co tam można kupić?
  • aml 30-12-2013, 11:03:
Najnowsza promocja biedronki czyli segmenty produktów w obniżonych cenach od 15 do 40% to dość dobre działanie ponieważ przykładowo czekolada 2 zł biedronka daje upust na 30% to wtedy mamy czekoladę po 1.40 i możemy sobie kupić kilka sztuk na zapas zostaje nam z każdej sztuki 60 gr. Prawdopodobnie w tym przypadku biedronka z chodzi z marżą w okolice 0 ale odbija sobie gdzieś indziej. Wraz z promocją obniżania cen danego segmentu oferowane jest kilka produktów z innych segmentów po promocyjnych cenach tylko na początku faktycznie te dodatkowe produkty były obniżone cenowo dziś niestety już nie i wydaje się, że właśnie na nich biedronka odbija sobie upust. Te promocje to też dobry myk na wprowadzenie podwyżek tak, żeby klient ich nie widział.
  • G 28-12-2013, 10:48:
Kto w ogóle tam chodzi? Przecież to kaszana.

Zobacz wszystkie komentarze (7)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH