Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Handel internetowy zwiększa udziały w rynku

  • Autor: portalspozywczy.com.pl
  • Data: 04-03-2008, 00:00

Internet, dostęp do którego dla rosnącej grupy Polaków jest już standardowym wyposażeniem mieszkania, stopniowo staje się coraz popularniejszym miejscem zakupów. Spośród ponad 2,5 tysiąca sklepów internetowych zaczęła się już wyróżniać grupa przedsiębiorstw o średniej wielkości, wystarczająco dużych, by zadebiutować na giełdzie.

Sprzedaż detaliczna on-line rozwija się w Polsce już od ponad dziesięciu lat, wciąż jednak stanowi tylko margines handlu detalicznego. Jest to jednak margines bardzo szybko się poszerzający. Według raportu PMR "Sprzedaż detaliczna on-line w Polsce 2007", w 2006 roku na sprzedaż przez internet przypadało nieco więcej niż 1 proc. całkowitej wartości sprzedaży w Polsce, ale już w 2009 może to być powyżej 2 proc.

Więcej niż połowa sprzedaży on-line, 51,5 proc., przypada na przedsiębiorców i osoby indywidualne sprzedające na aukcjach internetowych.
Wartość sprzedaży detalicznej on-line rośnie bardzo szybko, w tempie przekraczającym 60 proc. rocznie. Zdaniem Marcina Szaleńca, analityka handlu detalicznego PMR, przyczynia się do tego szereg czynników podażowych i popytowych.

Czynniki popytowe:
1. Upowszechnienie się dostępu do internetu – wg szacunków PMR, do 2008 roku ponad 50 proc. gospodarstw domowych będzie się mogło łączyć z internetem (w 2006 roku było to 36 proc.).
2. Zmiana przyzwyczajeń klientów – e-zakupy stopniowo przestają być egzotyczną nowością dla pasjonatów, stając się jedną z opcji rozważanych przy zakupie przynajmniej niektórych kategorii dóbr.

Czynnik podażowe
1. Stopniowe gromadzenie know-how przez internetowych detalistów.
2. Wzrost możliwości inwestycyjnych największych e-detalistów.
3. Rozwój infrastruktury wspomagającej e-handel – porównywarki cen, systemy płatności, firmy kurierskie.
4. Widoczne zainteresowanie tradycyjnych detalistów sprzedażą on-line.

Nadal, handel internetowy jest domeną niewielkich firm. Wśród firm, dla których sprzedaż przez sieć jest głównym źródłem przychodów, obroty największych sięgają zaledwie kilkudziesięciu milionów złotych rocznie. Dla porównania, Biedronka, wiodący detalista w Polsce, odnotowała w ubiegłym roku 6,6 mln zł przychodu. Co więcej, wiele e-sklepów musi zadowolić się obrotami poniżej 10 tys. złotych rocznie.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 785) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH