Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Konsumpcja wód butelkowanych w Polsce w okresie 2008-2009

  • www.wdp.com.pl
  • Autor: Mieczysław Kucharski
  • Data: 19-04-2010, 11:54

Rok 2008 był dla branży wód butelkowanych nienajlepszy, jednak nastąpił w nim 5-procentowy wzrost konsumpcji w stosunku do roku 2007. Oczywiście były firmy, które tego wzrostu nie osiągnęły, jednakże inne, szczególnie duże miały wzrost nawet powyżej 20%.

Pod względem produkcji wód butelkowanych Polska w Europie zajmuje piąte miejsce, za takimi krajami jak Niemcy (12,87 mld litrów), Włochy (12,35 mld litrów), Francja (7,5 mld litrów) i Hiszpania (6,1 mld litrów). Dane te pochodzą od firmy Nielsen. Polska produkcja to około 2,7 mld litrów rocznie.

Natomiast pod względem konsumpcji jesteśmy dopiero na miejscu 15-17, w zależności ile przyjęto konsumpcji na jednego mieszkańca.

Wg Wilda jest to 60 l/ mieszkańca, wg KIG "Przemysł Rozlewniczy" jest to 65%, a wg firmy Nielsena 76 l/mieszkańca.

Jak wielki postęp nastąpił w konsumpcji wód butelkowanych w Polsce w ostatnich czterdziestu latach, ilustruje najlepiej rys. 1. Konsumpcja w roku 1970 wynosiła zaledwie 2 l/ mieszkańca, a w roku 2008 osiągnęła prawie 65 l/ mieszkańca.

Procentowy udział rodzajowy przedstawia rys. 2. Wynika z niego, że wody źródlane stanowią 54%, a wody mineralne 44% ogółu produkowanych wód. Natomiast wody stołowe to tylko 2%.

Na rys. 3 pokazany jest procentowy udział w sprzedaży wody butelkowanej 10 największych rozlewni w Polsce.

Według prof. Witolda Orłowskiego w roku 2008 pod względem sprzedaży wody butelkowane stanowiły 38% wszystkich napojów bezalkoholowych. Pierwsze półrocze 2009 roku pomimo niesprzyjającej pogody zanotowało 5-procentowy wzrost sprzedaży w stosunku do roku 2008.

Prognozy wskazują, że do końca tego roku wzrost ten może przekroczyć nawet 7%. Należy podkreślić, że pomimo spowolnienia gospodarczego w kraju, w branży napojowej jedynie wody butelkowane notują wzrost. Ten ciągły wzrost powinien utrzymać się w najbliższych latach.

Niepokojące jest w ostatnich latach zmniejszanie się liczby rozlewni butelkowanych wód. Jeszcze przed dziesięcioma laty tych rozlewni było przeszło 200, ale już w 2005 roku było ich 165.

Wg przeprowadzonej w tym roku przez KIG "Przemysł Rozlewniczy" aktualizacji liczby rozlewni wód butelkowanych wynika, że liczba zmniejszyła się do 130 rozlewni - rys. 4.

Ta zmniejszająca się liczba rozlewni jest wynikiem łączenia się niektórych firm, jak np. Hoop i Kofola Holding, oraz likwidacja niektórych firm szczególnie małych.

Ten proces może jeszcze postępować przez jakiś czas, aż do momentu pełnej stabilizacji rynku wód butelkowanych.

W ostatnim czasie problemem jest rodzaj produkcji tak zwanych "wód smakowych" , które w rezultacie są napojami, a nie wodami naturalnymi.

Te sprawy są dyskutowane w gronie producentów wód butelkowanych.

W konkluzji tego opracowania należy stwierdzić, że:

  • w latach 2008-2009 nastąpił wzrost konsumpcji wód butelkowanych; l wśród napojów butelkowanych wody butelkowane notują i będą notowały wzrost od 5 do 10%;
  • maleje liczba rozlewni wód butelkowanych;
  • rozwija się segment tzw. "wód smakowych", co jest niezgodne z przepisami polskimi i unijnymi.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 381) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH