Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Minister Rolnictwa: Nie ma możliwości, aby kontrolować marże sieci handlowych

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 07-04-2009, 16:17
Minister Rolnictwa: Nie ma możliwości, aby kontrolować marże sieci handlowych

Niedawno Parlament Europejski uchwalił dokument, w którym rekomenduje krajom członkowskim kontrolowanie cen żywności w sieciach handlowych. - Z tym problemem wielokrotnie występowałem do Komisji. Nie ma takich prawnych możliwości w ustawodawstwie wspólnotowym, żebyśmy mogli określić wysokość marż - komentuje Marek Sawicki.

Ministra rolnictwa dziwią działania polskich przetwórców żywności. - Od roku gorąco zachęcam do tego, żeby jednak prowadzili konsolidację. Ogłosiłem trzy miesiące temu, że w ramach programu „Wartość dodana" będą specjalne środki na budowę lokalnych i regionalnych ośrodków dystrybucji. Byłem przekonany, że w ciągu dwóch, trzech miesięcy zgłosi się przynajmniej kilkanaście takich grup - mówi serwisowi Portalspozywczy.pl Marek Sawicki. Wbrew przewidywaniom ministra, tak się nie stało.

Niedługo poznamy wyniki prac, powołanego przez ministra zespołu, którego zadaniem było opracowanie koncepcji przyspieszenia działań konsolidacyjnych w sektorze mleczarskim. - Z informacji, które mam z prac zespołu wynika, że entuzjazmu konsolidacyjnego nie widać - zdradza Sawicki. - Chcę zaapelować do przetwórstwa rolno-spożywczego w Polsce. Jeśli nie zdecydujecie się na konsolidację, jeśli nie zdecydujecie się na współinwestowanie w regionalne centra dystrybucji, które będą partnerem dla handlu, przegracie konkurencję na jednolitym rynku europejskim - przestrzega.

Zdaniem ministra rolnictwa, przy obecnym rozdrobnieniu na dłuższą metę nie utrzymamy naszych przewag konkurencyjnych w postaci jakości, smaku i niższej ceny. - Problem wysokich marż w handlu okazuje się już nie tylko problemem polskim, ale i ogólnoeuropejskim. Bardzo mocno zwraca na niego uwagę Francja, Grecja i Hiszpania - zwraca uwagę Marek Sawicki. - Wierzę, że rozpocznie się dyskusja, także wewnątrzunijna, czy rzeczywiście nie podjąć działań w zakresie regulacji marż - dodaje.

W ocenie Marka Sawickiego nie może być sytuacji, w której poziom wytwarzania surowca na wielu asortymentach daje marże ujemne. - Przetwórstwo balansuje na granicy zera a okazuje się, że w sklepach ceny, niezależnie od ceny surowca, utrzymują w miarę stałą cenę - zauważa minister rolnictwa. - Taka sytuacja na dłuższą metę jest nie do przyjęcia - podkreśla.

KOMENTARZE: (14)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Paweł Musiał 09-04-2009, 11:43:
Trudno mieć pretensje do Przedsiębiorców,że chcą zarabiać.Obowiązkiem Państwa jest stworzenie mechanizmów,które umożliwiają konkurencję na sprawiedliwych zasadach.Nagonka na sieci prowadzona od kilkunastu lat do niczego nie prowadzi, tak jak do niczego nie prowadzi wprowadzanie regulacji rodem ze ZSRR.Oczywiście,że sieci popełniają błedy i nie powinny mieć do nikogo pretensji.Zwracam tylko uwagę na to,że regulacja marż nie jest krokiem we właściwą stronę.Zresztą nie oszukujmy się jak przy dzisiejszych regulacjach (na Ukrainie są inne regulacje) zabronić sieci wystawić fakturę Dostawcy za szkolenie,czy za to,że niebo na marketem jest niebieskie.Marża będzie niska,ale za to wzrosną opłaty dodatkowe (marża tył).Świat nie znosi próżni...Polityka walki z nowoczesnym handlem pomaga przede wszystkim tradycyjnemu,bazarowemu.A ten ostatni jest jeszcze mniej opłacalny dla gospodarki Kraju niż "najpodlejsze" i niegodziwe sieci.
  • Wac 09-04-2009, 10:08:
Panie Pawle. Nie mam zamiaru przepraszać za to, że sieci handlowe "przeszacowały" polski rynek, a raczej nie wzięły pod uwagę, że ktoś inny poza nimi (czytaj, jedną sięcią) może wejść do Polski. Wojny cenowe między sieciami są przyczyną wypadania ich z rynku, a nie skutkiem jakichś przedziwnych zdarzeń czy zmowy producentów. Dodatkowo, jeżeli sieć słabo przędzie to znaczy, że robi coś nie tak - albo ma złą strategię albo coś na wala na poziomie taktycznym lub operacyjnym i należy dokonywać zmian. Pewne jest natomiast to, że sieci chciały by sprzedawać jak najtaniej, nie rezygnując przy tym z wysokości swoich marży - to odbija się wyłącznie na dostawcach i klientach. Ci pierwsi nie zarabiają lub zaniżają jakość, ci drudzy nabijani są w butelkę bo nie da się produkować o połowę taniej przy zachowaniu identycznego składu produktowego i z zachowaniem identycznych standardów jakościowych.
  • Paweł Musiał 08-04-2009, 22:09:
Sieciom zawdzięczamy inflację na przyzwoitym poziomie i połowę eksportu. To sieci w 90 latach wyedukowały naszych producentów.Dzięki nim możemy byc konkurencyjni cenowo i jakościowo na rynku unijnym.

Zobacz wszystkie komentarze (14)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 724) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH