Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Paweł Musiał, dyrektor generalny Profi Rom Food - wywiad nt. rynku rumuńskiego

  • Autor: portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
  • Data: 19-09-2013, 14:50
Paweł Musiał, dyrektor generalny Profi Rom Food - wywiad nt. rynku rumuńskiego
Paweł Musiał, dyrektor generalny Profi Rom Food. Fot. PTWP

Paweł Musiał, dyrektor generalny Profi Rom Food, mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl o rynku detalicznym w Rumunii, a także o planach należącej do funduszu Enterprise Investors sieci Profi Rom Food.

Jak wypada Rumunia na tle innych krajów Europy i regionu bałkańskiego? Jak ocenia Pan potencjał tego rynku?

Warto zacytować tu dane, według których Rumunia jest w Europie trzecia od końca jeśli chodzi o spadek popytu konsumenckiego - ze spadkiem na poziomie 3,1 proc. zajmuje przed przedostatnie miejsce w rankingu, w którym trzecie miejsce od góry ma Polska, ze wzrostem konsumpcji rok do roku 5,5 proc. Według raportu, przedostatnie miejsce ma Słowenia, a ostatnie Hiszpania - 3,7 proc.

Jeśli chodzi natomiast o potencjał tego rynku, to jest on ogromny. Jest to duży kraj, 20-milionowy, zajmujący dużą powierzchnię. Jednak jest mocno zróżnicowany jeśli chodzi o infrastrukturę. Dosyć mocno zaawansowana ekonomicznie i cywilizacyjnie jest środkowo-zachodnia część kraju, czyli Transylwania i część granicząca z Serbią. Jest to region dość dobrze uprzemysłowiony, tu Rumunia niewiele ustępuje Polsce.

Jeżeli jednak pojedziemy do Mołdawii, to poziom zacofania cywilizacyjnego jest większy. Tym niemniej jest to kraj znacznie bardziej zbliżony do Polski, niż się wydaje. Dosyć dobrze rozwinięty jest przemysł produkcyjny, jest tu dużo inwestorów zagranicznych, między innymi w segmencie motoryzacyjnym, co powoduje, że w niektórych regionach jest dosyć duży wzrost gospodarczy.

Jakie widzi Pan bariery w rozwoju rynku sieciowego w Rumunii?

Dla rozwoju handlu sieciowego, największym problemem Rumunii jest w mojej ocenie bardzo mocno rozwinięty sektor tradycyjny, który w większości działa w szarej strefie. Natomiast dotychczas, może z wyłączeniem ostatnich miesięcy, nie było wsparcia dla sektora nowoczesnego handlu.

Wynika to z pewnych problemów natury legislacyjnej. Po pierwsze, bardzo dużą przeszkodą w rozwoju handlu nowoczesnego w Rumunii jest ujednolicony wysoki VAT, który w przypadku wszystkich towarów wynosi 24 proc. Przeciętny handlarz sektora tradycyjnego kupuje np. mięso czy owoce bezpośrednio od producenta, z pominięciem jakichkolwiek oficjalnych dokumentów, a jest to masowa praktyka, co automatycznie powoduje, że jest tańszy o wysokość VAT. Przy produktach świeżych w czasie sezonu ta różnica jest nie do odrobienia. Sieć handlowa, nawet efektem skali nie jest w stanie uzyskać ceny konkurencyjnej do tzw. ceny z ulicy. Tymczasem sieci muszą ponosić koszty sprzedaży, w tym koszty pracy, które pomimo dość niskiego poziomu płac są w Rumunii wysokie.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 228) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH