Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Piotr Grauer, dyrektor w KPMG - obszerny wywiad nt. rynku handlowego i sektora spożywczego

  • Autor: www.portalspozywczy.pl; Paulina Bełżecka, Magda Brzózka
  • Data: 26-03-2013, 11:02
Piotr Grauer, dyrektor w KPMG - obszerny wywiad nt. rynku handlowego i sektora spożywczego
Piotr Grauer, ekspert firmy doradczej KPMG

- O tym jak branża spożywcza i handlowa funkcjonuje w trudnym okresie spowolnienia, jak może wyglądać handel w Polsce za kilka lat, jaki będzie bieżący rok dla polskiej gospodarki - o tym wszystkim mówi Piotr Grauer, dyrektor KPMG w wywiadzie z serwisem www.portalspozywczy.pl.

Jak branża spożywcza i handlowa funkcjonuje i funkcjonowała w trudnym okresie spowolnienia?

Wydaje mi się, że pierwszego „chrztu bojowego" sektor spożywczy doświadczył rok przed wybuchem ogólnoświatowego kryzysu finansowego, czyli w 2007 r. kiedy to nastąpił nieoczekiwany wzrost cen surowców. To był zimny prysznic dla branży, który spowodował, że kiedy rok później pojawił się właściwy kryzys, właściciele firm spożywczych byli już przygotowani na niepewne czasy.

Od tamtego okresu producenci i firmy handlowe nauczyły się już egzystować w czasie wahań koniunktury. Nastąpiło uelastycznienie warunków współpracy między producentami a sieciami handlowymi. Dzisiaj w dobie dużych wahań cen surowców największym problemem jest to, w jaki sposób ten koszt przenieść na konsumentów. Dotychczas sieci handlowe były barierą trudną do przejścia, ale dzisiaj renegocjowanie umów i warunków handlowych jest już dużo łatwiejsze.

Czy problemy branży wymusiły konsolidację rynku?

Postępująca konsolidacja w handlu to jeden z efektów przystosowawczych do zaistniałej sytuacji ogólnogospodarczej, bo oczywiście wahania koniunktury i spowolnienie odbiły się również na firmach handlowych. Moim zdaniem, konsolidację sektora handlowego trzeba widzieć właśnie w kontekście spowolnienia gospodarczego i sytuacji makroekonomicznej.

Kolejnym elementem przystosowawczym producentów żywności w czasach spowolnienia jest dużo większa kontrola kosztów i większa rozwaga, jeśli chodzi o podejmowanie tematów inwestycyjnych. Myślę, że wiele firm przekonało się, iż nie wystarczy otrzymać dotację unijną i zbudować kolejną fabrykę, ale trzeba mieć jeszcze produkt i rynek, żeby tę fabrykę wykorzystać i pokryć choćby jej koszty funkcjonowania.
Teraz procesy inwestycyjne postępują dużo ostrożniej. Natomiast pojawiło się kolejne zjawisko - wydłużania terminów płatności i związanych z nimi zatorów finansowych.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

COLColian Holding SA

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • observator 27-03-2013, 11:00:
Ciekawe gdzie był ten spadek cen cukru bo na pewno nie w Polsce ani w Unii. W takim razie kogo te prognozy dotyczą panie dyrektorze?

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 640) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.