Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Producenci inwestują w nowe smaki i produkty

  • Autor: portalspozywczy.com.pl
  • Data: 03-04-2008, 16:53

Rynek produktów żywnościowych w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Wśród licznej grupy niewielkich producentów i spółdzielni mleczarskich, wyróżnia się kilkadziesiąt dużych producentów. To właśnie te największe firmy wprowadzają na rynek najwięcej nowości. PMR przeanalizował taktykę wprowadzania na rynek nowości 60 największych firm produkujących żywność sprzedawaną w polskich sklepach.

Jak wynika z raportu „Food product development in Poland 2007”, nowe produkty najczęściej (47 proc. przypadków) polegały na wprowadzeniu nowych smaków w już istniejących liniach produktowych.

Wśród nowych smaków najpopularniejsze są te nawiązujące do mniej lub bardziej egzotycznych kuchni świata: np. włoskiej, hiszpańskiej czy tajskiej. To produkty adresowane do ludzi ciekawych świata, otwartych na nowe doznania. Ale popularność zagranicznych specjałów (choć przetworzonych pod polskie gusta) nie oznacza, że producenci zapominają o tradycji. Drugą pod względem popularności kategorią nowych smaków są te nawiązujące do „domowych”, „staropolskich”, albo jak kto woli „babcinych” przepisów.

Popularne są także produkty o dodatkowych walorach zdrowotnych lub dietetycznych. W ten sposób producenci odpowiadają na rosnącą świadomość zdrowotną wśród części konsumentów w Polsce.

14 proc. nowości wprowadzonych na rynek to produkty, których zadaniem jest ułatwianie życia konsumentom, dowiadujemy się z raportu PMR. Ta kategoria obejmuje zarówno wygodniejsze opakowania jak i produkty przeznaczone do oszczędzania czasu, na przykład gotowe dania do podgrzania w kuchence mikrofalowej.

Interesującym jest fakt, że więcej nowości polegało na wprowadzeniu produktów premium, niż tańszych wersji dla oszczędnych. Wygląda na to, że konsumenci coraz chętniej kupują produkty o wyższej jakości, ale też o wyższej cenie. W każdym razie, wierzą w to producenci. Wiara ta jest uzasadniona nie tylko przez statystyki gospodarcze, informujące o wzroście dochodów, ale także przez dynamiczny rozwój sieci handlowych specjalizujących się w bardziej wyszukanym asortymencie, takich jak poznański Piotr i Paweł i krakowska Alma.

Specyficzną kategorią są nowości międzysektorowe. Marki, które zdobyły uznanie w swojej kategorii produktów, pojawiają się w kategoriach pozornie odległych. Przykładowo, producent jogurtów Bacha wypuścił w kwietniu 2007 jogurt Zozole, we współpracy z firmą Mieszko, która wcześniej wypromowała cukierki musujące o tej nazwie.

Na konkurencyjnym polskim rynku nowości są istotnym środkiem do uzyskania przewagi. Siłą rzeczy, więcej możliwości mają tutaj duże firmy, dysponujący znacznymi środkami na marketing i reklamę oraz zdolnych do zaakceptowania wyższego ryzyka. Jednak także dla mniejszych wprowadzenie atrakcyjnych nowych produktów może być kluczem do sukcesu.

Raport: PMR Publictions

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 691) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH