REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Rafał Brzoska, Integer.pl: Największym wyzwaniem będzie właściwa logistyka dostaw

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 08-01-2015, 19:03
Rafał Brzoska, Integer.pl: Największym wyzwaniem będzie właściwa logistyka dostaw
Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl, Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

- Nowy zakres usług, który pojawił się wraz z dynamicznym wzrostem e-commerce na świecie, sprzyjał wprowadzaniu innowacyjnych projektów, takich jak Paczkomaty InPost. To dzięki nim użytkownicy przyzwyczajeni do wygody, jaką gwarantują e-sklepy w sieci, otrzymali to samo w obszarze usług pocztowo-kurierskich - zauważa w rozmowie z wnp.pl Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl, do której należy operator pocztowy InPost.

REKLAMA
Czy InPost jest otwarty na współpracę z Pocztą Polską? Na jakich zasadach mogłaby się ona odbywać?

Nie mam wątpliwości, że zarówno operatorzy prywatni, jak i operator państwowy na współpracy ze sobą mogą tylko skorzystać. Ostatnie wypowiedzi, zwłaszcza odpowiedzialnego za rynek pocztowy wiceprezesa UKE Karola Krzywickiego, który wręcz zachęcał operatorów do współpracy, pozwalają mieć nadzieję, że Prezes UKE wykorzysta posiadane narzędzia i będzie promował współpracę, która zagwarantuje nie tylko terminowość i wysoką jakość obsługi przy spadku cen, ale także wdrażanie nowoczesnych rozwiązań, takich jak EPO czy cyfryzacja nadawania i odbioru listów oraz paczek.

W prowadzonych obecnie rozmowach z Pocztą Polską pokładamy duże nadzieje. Jestem przekonany, że współpraca InPost i Poczty może przynieść ogromne korzyści dla wszystkich Polaków ­ także w aspekcie działań operatora wyznaczonego. InPost już udowodnił, jak skutecznie wdraża innowacyjne rozwiązania ­ co zdecydowanie mogłoby skrócić czas oddania do dyspozycji każdego Polaka nowoczesnych usług pocztowych w ramach usługi powszechnej, także w kontekście obniżenia kosztów ostatniej mili.
 
Jakie są Pana prognozy odnośnie przyszłości rynku pocztowego w Polsce?

­Na przestrzeni lat wymagania klientów znacznie wzrosły i kluczowe stało się dostosowanie działań pocztowo-kurierskich o wielu różnych grup konsumentów. Nowy zakres usług, który pojawił się wraz z dynamicznym zrostem e­commerce na świecie, sprzyjał wprowadzaniu innowacyjnych projektów, takich jak Paczkomaty InPost. To dzięki nim użytkownicy przyzwyczajeni do wygody, jaką gwarantują e­sklepy w sieci, otrzymali to samo w obszarze usług pocztowo­kurierskich.
 
Największym wyzwaniem kolejnych lat będzie właściwa logistyka dostaw. Z pewnością branża pocztowa wciąż wymaga ogromnych nakładów finansowych na modernizację, innowacje, automatyzację i informatykę. Dlatego pozyskiwanie finansowania jest tym elementem, który zapewni dynamiczny rozwój i pozwoli nie pozostać w tyle.

Jak ocenia Pan dotychczasowe efekty otwarcia rynku usług pocztowych? Jakie błędy zostały popełnione i jakie wnioski możemy wyciągnąć na przyszłość 
 
­Niewątpliwie zauważalne są korzyści z częściowego otwarcia rynku usług pocztowych w Polsce. Pozytywne skutki zmian, które wprowadziliśmy wspólnie z innymi niezależnymi operatorami pocztowymi, odczuwa dziś coraz więcej podmiotów rynkowych. Należą do nich m.in. regionalne oddziały KRUS­u, instytucje sądownictwa czy Miejsce Ośrodki Pomocy Społecznej, które decydując się na współpracę z prywatnymi podmiotami w zakresie obsługi korespondencji czy doręczania przekazów pieniężnych, zaoszczędziły ogromne środki.
 
Z pewnością miała na to wpływ bezprecedensowa decyzja Krajowej Izby Odwoławczej, która otworzyła prywatnym operatorom pocztowym dostęp do przetargów na rzecz wszystkich instytucji publicznych oraz Ministerstwa Sprawiedliwości. Izba orzekła, że żaden sąd i prokuratura w Polsce nie może domagać się, by dowód nadania przesyłek poleconych ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru, nadawanych przez sądy lub prokuratury, był wystawiany z mocą urzędową stempla pocztowego.

Musimy jednak pamiętać, że mimo częściowej liberalizacji na polskim rynku pocztowym jest jeszcze wiele do zrobienia. Wiele procedur i kwestii formalno­prawnych nie zostało uwzględnionych w nowych zapisach Ustawy prawo pocztowe bądź skonstruowano je tak, aby zabezpieczać jedynie interesy gospodarcze konkretnego podmiotu, tj. operatora wyznaczonego. Tym samym budżet państwa ­ a więc również wielomilionowa rzesza Polaków ­ może tracić przez to nawet setki milionów złotych rocznie. Jest to widoczne m.in. w wadliwej konstrukcji przetargów na obsługę korespondencji (przekazów pieniężnych) organizowanych przez ZUS, który do tej pory wyłaniał usługobiorców na zasadzie jednego dużego, ale bardzo archaicznego i wysoko kosztowego konkursu ofert. Takie praktyki ograniczają konkurencję i pozwalają zwycięskiemu operatorowi narzucać nieracjonalny poziom cen za swoje usługi. Przykładowo, uczestnikom ostatniego przetargu ZUS na doręczanie rent, świadczeń i emerytur postawiony został wymóg realizowania co miesiąc miliona przekazów na kwotę co najmniej 1 mld zł. Tylko 4 podmioty w Europie spełniały tak absurdalnie postawione warunki: Poczta Polska, niemiecki Deutsche Post, francuska La Poste oraz włoska Poste Italiane.

Narodowy operator ­ nie czując za plecami oddechu konkurencji ­ zaproponował ZUS jedynie 1 - ­procentowy rabat w stosunku do swojeg dotychczasowego cennika. Gdyby jednak ZUS przygotował konkurs ofert na zasadach podobnych do tych, na jakie decyduje się KRUS, rabat ten byłby zdecydowanie wyższy. Według naszych wyliczeń całkowita wartość zaoszczędzonych środków przez instytucję, a tym samym wszystkich podatników, wyniosłaby blisko 120 milionów złotych w skali roku. 

Obecne przepisy nadal w wielu wypadkach wciąż są nieracjonalne i nie odpowiadają potrzebom polskiego rynku usług pocztowych. Głębsze przemyślenie założeń obowiązującej Ustawy prawo pocztowe, precyzyjne zdefiniowanie obszarów wymagających zmian oraz wprowadzenie kolejnych zmian mających na celu zwiększenie rynkowej konkurencji to kluczowe zadania, których realizacja jest absolutną koniecznością. Tylko w ten sposób można bowiem doprowadzić do usprawnienia funkcjonowania przez wiele lat zmonopolizowanego w naszym kraju obszaru działalności.

Jakie cele strategiczne stawia przed sobą InPost na najbliższe lata?

­ Chcemy być aktywnym uczestnikiem przewidywanej konsolidacji na polskim rynku pocztowo­kurierskim. Dostrzegamy w tym zjawisku dużą szansę dla rozwoju nie tylko naszej spółki, ale również całości rodzimego rynku. Finalizujemy obecnie przejęcie Polskiej Grupy Pocztowej, co na pewno jeszcze bardziej wzmocni nasze możliwości operacyjne i zwiększy liczbę obsługiwanych przesyłek. Zakładamy różne scenariusze inwestycyjne, które staramy się implementować w obliczu zarówno długoterminowej strategii Grupy Integer.pl, jak i bieżących czynników wpływających na aktualną sytuację spółki w otoczeniu rynkowym.

Biorąc pod uwagę działalność spółki InPost w sektorze pocztowym, z całą pewnością interesuje nas jeszcze mocniejsze wchodzenie na rynek przesyłek rejestrowanych, których cena była utrzymywana na nieadekwatnie Do naszych priorytetów należeć będzie również dalszy rozwój zasięgu usług i liczby placówek. Mimo tego, że posiadamy jedną z największych sieci punktów obsługi klienta w Polsce (8300 placówek), chcemy nadal zwiększać dostępność naszej krajowej oferty.

Dążymy także do dalszego dynamicznego zwiększania liczby umów z nadawcami masowymi. Na koniec III kwartału 2014 roku realizowaliśmy kontrakty na obsługę korespondencji na rzecz aż 2600 przedsiębiorstw w Polsce, zarówno instytucji publicznych, jak i firm prywatnych. Oznacza to wzrost o 20 proc. od początku roku. Z pewnością ma na to wpływ poziom cen oferowanych przez nas usług pocztowych ­ nawet o 40 proc.
niższych niż konkurencja oraz najwyższa na rynku skuteczność doręczeń ­ aż 75 proc. przesyłek poleconych doręczonych jest bezpośrednio do adresata (bez awiza).

Poza tym ­ jak na innowatora przystało ­ zamierzamy szerzyć nowoczesne metody związane z dostarczaniem korespondencji. Do takich usług należy m.in. EPO, czyli Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru. To coraz częściej stosowane na świecie rozwiązanie ma wiele zalet: jest praktyczne (informacja o odbiorze jest udostępniania nadawcy w czasie rzeczywistym), ekologiczne (dzięki wyeliminowaniu papieru) oraz ekonomiczne (wersja elektroniczna jest tańsza od papierowej, w dodatku ewidencja i przechowywanie są prostsze). Póki co EPO jest wykorzystywane w zakresie obsługi korespondencji na rzecz sądów i prokuratur obsługiwanych przez InPost wraz z Polską Grupą Pocztową. Docelowo mamy zamiar wprowadzić rozwiązanie powszechnie, dla każdego rodzaju przesyłek.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Grzegorz 09-01-2015, 14:21:
Proponuję wysłać kartkę z Życzeniami Świątecznymi za pośrednictwem Poczty Polskiej - za 15 dni na pewno dotrze, skuteczność gwarantowana.
  • Maciej 09-01-2015, 09:38:
Niestety doświadczyłem już "skuteczności" w dostarczaniu przesyłek sądowych przez InPost/PGP. Gdybym nie zadzwonił do sądu i nie zlokalizował przesyłki leżącej w oddziale InPost od miesiąca !!! pismo uznane byłoby niebawem za doręczone skutecznie (w systemie była informacja o dostarczonych awizo, choć na oczy nie widziałem jednego a mieszkam w domu w którym zawsze ktoś jest z domowników). Jakaś MASAKRA! Kto oddałby mi pieniądze gdybym przegrał sprawę ?!

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 526) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH