Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek detaliczny w Polsce rośnie i ewoluuje

  • Autor: portalspozywczy.com.pl
  • Data: 04-03-2008, 00:00

Integracja rodzimych sieci handlowych, fuzje wśród międzynarodowych gigantów a także powstanie nowych formatów handlowych sprawiają, że obraz handlu detalicznego w Polsce nieustannie się zmienia. Doskonałym przykładem zachodzących zmian są rosnące udziały udziały w runku sieci delikatesowych oraz convenience.

Według raportu PMR „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce, 2007” wartość handlu spożywczego w naszym kraju wyniesie w bieżącym roku przekroczy 220 mld zł, co oznacza wzrost o 14,6 proc. wobec ubiegłego roku. Nie tylko jednak szybki wzrost wartości sprzedaży, ale także ewolucja jego struktury świadczy o rozwoju rynku.


W Polsce, inaczej niż w Europie Zachodniej i niektórych krajach Europy Środkowej, dużą rolę grają sklepy małego formatu, na które przypada 72.3 proc. obrotów detalicznych. Sieci supermarketów, hipermarketów oraz sklepy dyskontowych, które pojawiły się w naszym kraju kilkanaście lat temu, nie zdominowały sektora pomimo oczywistych przewag w logistyce i know-how. Ich udział stopniowo rośnie, nie osiągnął jednak takich wartości jak w Czechach albo na Węgrzech.

Stopniowy wzrost udziału sklepów wielkopowierzchniowych w Polsce daje się obserwować od wielu lat. W latach 2006-2007 dużo bardziej interesujące były trzy inne trendy.

Konieczność rywalizacji z supermarketami i dyskontami zmusza małe sklepy do integracji, choćby po to, by obniżyć koszty zaopatrzenia i logistyki.

Na największego integratora niedużych sklepów detalicznych wyrasta Emperia, która w samym tylko 2007 roku przyłączyła do grupy sieci siedem sieci handlowych. Ostatnią, pod koniec listopada, była licząca 14 supermarketów Zatoka w województwie warmińsko-mazurskim. Wiadomo, że grupa kontynuuje rozmowy z kolejnymi sieciami handlowymi.

Podobną strategię ma inny hurtownik, Eurocash, integrujący franczyzowe supermarkety Delikatesy Centrum i sklepów typu convenience działające pod nazwą abc. Dodatkową przewagą operatorów Eurocasha i Emperii jest możliwość zapatrywania sklepów z hurtowni w całym kraju.

Integracja małych sklepów w Polsce jest swoistą odpowiedzią na analogiczny trend wśród sieci wielkoformatowych. W 2006 roku miały miejsce dwie ważne transakcje, przejęcie Aholda (supermarkety Albert i hipermarkety Hypernova) przez Carrefour oraz podział polskich firm Grupy Casino pomiędzy Tesco (dyskonty Leader Price) i Reala (hipermarkety Geant). Przez większość 2007 roku właściciele sieci wielkoformatowych byli zajęci integracją nowo nabytych sklepów. Za to w końcówce roku Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, który do tej pory nie brał udziału w konsolidacji, kupił działającą w tym samym formacie sieć Plus Discount.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 476) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH