Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Sposób na niższe koszty transportu w sieciach handlowych

Lokalizacja centrów magazynowych i ich liczba może mieć bardzo duży wpływ na koszty transportu – wynika z analiz przeprowadzonych przez JLL we współpracy z firmą Hillwood Polska, która właśnie obchodzi 5 rocznicę działalności w Polsce oraz ManpowerGroup. Wyniki zostały przedstawione w ramach raportu „Small town, big deal. Badanie potencjału nowych lokalizacji magazynowo-przemysłowych w Polsce”. Pokazują one, że w sieciach handlowych właśnie transport jest źródłem ponad połowy kosztów operacyjnych.

Sposób na niższe koszty transportu w sieciach handlowych

Autor: Artykuł dostarczony przez Hillwood Polska sp. z o.o.
Data: 12-11-2019, 10:13

Operatorzy logistyczni i sieci handlowe tworzą kluczową grupę najemców na polskim rynku nieruchomości magazynowych. Od początku 2014 wytworzyli wspólnie 61% popytu netto. Dużo mniejszy był popyt firm zajmujących się lekką produkcją (12% popytu) i motoryzacją (7%).

Lokalizacja ważniejsza niż koszty nieruchomości

Czynnikiem, który w sieciach handlowych ma decydujący wpływ na lokalizację centrów dystrybucyjnych jest geograficzny rozkład punktów sprzedaży. Jak pokazują badania, koszty transportu stanowią średnio ponad 50% kosztów funkcjonowania łańcucha dostaw, podczas gdy czynsz to niewiele ponad 4%. Odpowiedni wybór lokalizacji magazynu ma zatem kluczowe znaczenie dla wyniku finansowego całej sieci.

Potrzeba zachowania mniej więcej równego dystansu z centrum dystrybucyjnego do wszystkich punktów sprzedaży powoduje, że sieci prowadzące działalność w całej Polsce, swój magazyn centralny nierzadko lokują w okolicach Łodzi. Nieco inne przesłanki kierują sieciami prowadzącymi z Polski działalność logistyczną na zachodzie Europy. Chcą one czerpać korzyści ze znacznie niższych kosztów wynajmu i pracy po polskiej stronie granicy. Dlatego upodobały sobie lokalizacje przy zachodniej granicy kraju, mniej więcej wzdłuż drogi ekspresowej S3.

Optymalną lokalizacją centralnych magazynów sieci handlowych mogą być mało oczywiste, lecz łatwo dostępne miejscowości, leżące poza głównymi rynkami magazynowymi. Ta opcja może zainteresować również te sieci handlowe, które rozpoczęły działalność na polskim rynku w konkretnym regionie i właśnie w nim ulokowały swoje pierwsze centrum dystrybucyjne. Wraz z ekspansją sieci, często okazuje się, że pierwsze centrum jest zbyt małe lub nie znajduje się w miejscu najlepszym do zachowania efektywności dostaw. Zmiana organizacji dystrybucji czasami jest wymuszana przez rozwój infrastruktury drogowej. Pod jego wpływem może się okazać, że dotychczasowa lokalizacja utraci swój optymalny charakter na skutek oddania do użytku nowego odcinka drogi, który skraca i ułatwia przejazd.

Rozproszenie centrów dystrybucyjnych

Koszty, w których połowę udziału ma transport, sprawiają, że po osiągnięciu odpowiedniej skali sprzedaży sieci handlowe powinny rozważyć rozproszenie działalności logistycznej na dwa, lub więcej lokalnych centrów dystrybucji. Według ekspertów JLL, krótszy średni dystans pomiędzy magazynem a punktami sprzedaży przekłada się liniowo na niższe koszty transportu, w tym paliwa, czasu pracy kierowców czy zużycia floty.

więcej informacji:

Hillwood RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.129.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.