Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wiceprezes Refresco Polska: Kryzys spowodował 20 proc. wzrost zamówień na produkty pod marką własną

  • Autor: Łukasz Stępniak, Adam Domagała, portalspozywczy.pl
  • Data: 13-05-2009, 23:44
Wiceprezes Refresco Polska: Kryzys spowodował 20 proc. wzrost zamówień na produkty pod marką własną

Ból głowy spowodowany kryzysem jest dla producentów marek własnych znacznie mniejszy niż dla producentów markowych - mówi Jacek Migrała, wiceprezes spółki Refresco Polska, specjalizującego się w produkcji napojów i soków na zlecenie sieci handlowych i koncernów napojowych.

Mamy światowy kryzys gospodarczy. Czy nadchodzi czas żniw dla producentów marki własnej, czy oni także powinni się go obawiać?

Nie określiłbym tego słowem żniwa, natomiast od strony rynkowej ból głowy dla producentów marek własnych jest znacznie mniejszy i bardziej ograniczony niż dla producentów markowych. Jasne też jest, że w ciężkich czasach kryzysowych popyt może przesuwać się w kierunku produktów tańszych. Takimi w zdecydowanej większości są produkty marek własnych.

Refresco produkuje m.in. wodę i napoje dla sieci dyskontowych, które specjalizują się w sprzedaży marek własnych. Prosta zależność - czym mniejsza siła nabywcza, tym pole do popisu zarówno dla handlu dyskontowego jak i półki z markami własnymi jest większe. Nie boimy się o reakcję konsumentów, wręcz przeciwnie - niektóre reakcje konsumentów mogą nasz segment rynkowy wspierać.

Klasycznym przykładem jest rosnąca konsumpcja wody źródlanej i mineralnej, gdzie relatywnie niska cena łączy się z widoczną tendencją w kierunku zdrowych „czystych" produktów.

Czy w ostatnich miesiącach widać wzrost zainteresowania produkowanymi przez Państwa sokami i napojami?

Jeśli chodzi o sieci dyskontowe to trudno mówić o reakcji na te trudne czasy, tutaj reorientacja na markę własną nastąpiła kilka lat wstecz. Zauważyliśmy natomiast działania zwiększające asortyment najtańszych produktów, np. wody źródlanej, czyli wejście w inne opakowanie tego samego produktu. Te kroki spowodowały, że towar ten musiał zabrać miejsca innym produktom pułkowym. Świadczy to o tym, że sieci przewidywały zwiększony popyt na najtańsze produkty.

Natomiast to co jest o wiele ciekawsze, to jest wchodzenie w soki i napoje pod marką własną polskich sieci handlowych, czyli organizacji handlowych, które dotąd się w tym nie specjalizowały. Są to przykładowo sieci supermarketów, które do tej pory były zdominowane przez produkty markowe, a w istotny sposób zwiększyły zainteresowanie marką własną. Nie chce przez to powiedzieć, że zaczęły kopiować drogę obraną przez dyskonty, ale pewne wzorce są przejmowane i to pod koniec 2008 r. było widoczne bardzo mocno.

Ale chyba najważniejsze w tym jest to, że polskie organizacje handlowe, a także organizacje handlu hurtowego zdecydowały się poczynić pierwsze kroki w segmencie marek własnych. Jeszcze dwa-trzy lata temu było to nie do pomyślenia. Tak że nie tylko dyskonty, nie tylko międzynawowe sieci handlowe, ale też najwięksi polscy detaliści i hurtownicy o zasięgu ogólnopolskim, decydują się na markę własną. To nie są już tylko plany, ale fakty.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 812) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH