Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Krzysztof Tokarz, prezes GK Specjał: Operatorzy muszą wspólnie z dostawcami sprostać rosnącej presji cenowej

  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 26-08-2014, 17:26
Wojna cenowa między sieciami handlowymi będzie trwać przez kolejnych kilka lat
Krzysztof Tokarz, prezes Grupy Kapitałowej Specjał

- Wojna cenowa między sieciami handlowymi w Polsce mocno zaostrzyła się w ciągu ostatnich miesięcy. Presja na ceny jest większa z każdym dniem tak ze strony konkurencji jak i klienta. Operatorzy muszą wspólnie z dostawcami sprostać temu wyzwaniu - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Krzysztof Tokarz, prezes Grupy Kapitałowej Specjał.

Walka cenowa na rynku detalicznym nasiliła się w porównaniu z rokiem ubiegłym?

Tak, wojna cenowa między sieciami handlowymi w Polsce mocno zaostrzyła się w ciągu ostatnich miesięcy. Presja na ceny jest większa z każdym dniem tak ze strony konkurencji jak i klienta. Operatorzy muszą wspólnie z dostawcami sprostać temu wyzwaniu. Nikt nie chce dzielić się swoją marżą, ale jeśli chce być konkurencyjnym, to musi to zrobić. Jednocześnie każdy, tak dystrybutorzy jak i dostawcy muszą szukać sposobów na ograniczenie kosztów, optymalizację procesów przy jednoczesnym zwiększeniu obrotów. Zwiększenie obrotów jest niezwykle ważne ponieważ pozwala na bardziej efektywną redukcję kosztów.

Jak długo taka sytuacja może się utrzymać?

Moim zdaniem utrzyma się także w ciągu kolejnych kilku lat. I to nie tylko ze względu na potężne kampanie promocyjne największych sieci handlowych, ale przede wszystkim na to, że negocjowanie cen jest procesem nieustającym. Nie sądzę aby nadszedł taki moment, kiedy wszyscy gracze na rynku powiedzą: „Dosyć! Dzisiaj kończymy wojnę cenową". Nic takiego się nie stanie. Nikt nie powie także: „Mamy tak dobre ceny, że to nam wystarczy". Taki moment nigdy nie nastąpi. Być może przyjdzie czas pewnego uspokojenia, ale nie sądzę aby to wydarzyło się w ciągu 2-3 najbliższych lat. Właśnie w tym momencie zaczyna się bardzo mocny proces szukania cen i wiązania firm w różne projekty. Nasila się także proces konsolidacji nie tylko w hurcie i detalu, ale także w przemyśle spożywczym.

Co wydarzy się w najbliższych latach?

Rynek hurtowy i detaliczny będzie się konsolidował, tu nie ma żadnych wątpliwości. Nastąpi także fala upadłości podmiotów hurtowych, ale przede wszystkim upadnie wiele małych biznesów handlowych. Obecnie na rynku działa zbyt duża liczba sklepów, bez względu na to na jaki format popatrzymy. Tym samym, konkurencja jest ogromna.

Problemem są także warunki handlowe. Zachodni dystrybutorzy mają wynegocjowane bardzo dobre warunki handlowe z dostawcami, w przypadku polskich sieci i hurtowni te warunki są dużo gorsze. To powoduje, że polskie podmioty nie są w stanie efektywnie konkurować na rynku.
To powoduje naturalne dążenie polskich operatorów do wyrównania warunków, a tym samym szans na efektywne konkurowanie np. z sieciami dyskontów, czy hipermarketów. Można się jednocześnie spodziewać, że sieci zagraniczne będą dążyły do utrzymania przewagi, którą dają im lepsze warunki zakupowe.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 010) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 269)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH