Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Żabka postawi na poprawę efektywności operacyjnej i finansowej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 17-06-2015, 19:09
Żabka postawi na poprawę efektywności operacyjnej i finansowej
Piotr Grauer, dyrektor w dziale doradztwa transakcyjnego w KPMG w Polsce

Ekspansja (sklepów Żabka i Freshmarket – red.) przestanie być priorytetem i najprawdopodobniej zostanie w jakimś stopniu ograniczona. Firma będzie rozwijać sieć sklepów bardziej selektywnie, szukając raczej okazji rynkowych do przejęć i otwierania sklepów tylko w najlepszych lokalizacjach, które będą w stanie szybko osiągnąć rentowność – mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Piotr Grauer, dyrektor w dziale doradztwa transakcyjnego w KPMG w Polsce.

Żabka ma nowego prezesa i dyrektora finansowego. Po dziewięciu latach Jacka Roszyka zastąpił na stanowisku prezesa spółki Krzysztof Andrzejewski, dotychczasowy wiceprezes ds. finansowych, a opuszczoną przez niego posadę objął Tomasz Blicharski. Co oznaczają te zmiany?

Obie zmiany pociągają za sobą daleko idące konsekwencje. Dla mnie o wiele ciekawsza i znacząca jest zmiana na stanowisku wiceprezesa ds. finansowych spółki Żabka Polska. Przypomnę, że dotychczasowy dyrektor ds. finansowych został prezesem firmy, a na stanowisku zastąpił go przedstawiciel funduszu Mid Europa Partners, czyli właściciela spółki. Ta druga zmiana ma większe znaczenie, gdyż pokazuje, że fundusz ma swojego człowieka w zarządzie spółki portfelowej, który będzie pilnować finansów firmy. To z kolei może sugerować jeden z powodów, które stoją za przeprowadzanymi zmianami. O ile po stronie ekspansji sieci oraz rozwoju sprzedaży Żabka w ostatnich latach była bardzo widoczna na rynku i dużo osiągnęła, o tyle z punktu widzenia właścicieli mogła teraz nastać pora na wygenerowanie wyniku finansowego z tych inwestycji. Możliwe, że dotychczasowe efekty w tym obszarze nie były satysfakcjonujące. Spodziewam się, że nowy zarząd położy nacisk właśnie na ten aspekt działalności spółki.

W 2014 r. Żabka Polska zanotowała obroty na poziomie 5,2 mld zł, w porównaniu do 4,12 mld zł w 2013 r. To imponujący wzrost, ale z zyskiem nie było już tak różowo. Firma mocno inwestowała w otwarcia nowych sklepów, logistykę i marketing.

Inwestycje w nowe sklepy i otwarcia z punktu widzenia księgowo-finansowego wpływają zarówno na bilans firmy, jak i obciążają jej wynik finansowy. Firma inwestowała też bardzo mocno w sprzedaż. Na tym polu Żabka poniosła duże konsekwencje finansowe. Spółka ruszyła z dużą akcją marketingową „Wielosztuki”, która jest obecnie w stałej ofercie sklepów. Z punktu widzenia konsumentów jest ona bardzo atrakcyjna – klient może kupić w zestawie drugi, czy trzeci produkt za symboliczną cenę. Ma to jednak odzwierciedlenie w marży. Zmiany w zarządzie oznaczać mogą istotną zmianę w działaniu firmy. Odejście od ekspansji i poszukiwania nowych otwarć, na rzecz skoncentrowania się na wyniku finansowym.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 433) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH