Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

2 lutego to Dzień Handlowca

2 lutego obchodzimy w Polsce Dzień Handlowca, Dzień Pracownika Handlu. Za czasów PRL-u pracownicy handlu świętowali w pierwszą niedzielę po 29 stycznia.

2 lutego to Dzień Handlowca
fot. shutterstock

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 01-02-2019, 16:14

Święto handlowców obchodzone było już w czasach PRL-u. To okazja, by docenić pracę przedstawicieli handlowych, sprzedawców czy account managerów. Choć w branży zmienia się nazewnictwo niektórych stanowisk, to cel jest zawsze ten sam – sprzedać z zyskiem - informuje kalbi.pl.

Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego mówiła, że w 2018 r. na pracowników handlu miały wpływ 3 decydujące czynniki: dobra koniunktura w gospodarce, sytuacja demograficzna i silna konkurencja w sektorze.

- Historycznie handel nie jest hojnym pracodawcą, chociaż sytuacja korzystnie zmienia się; przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto wypłacane w branży stanowiło w 2012 r. 82,3% średniej płacy krajowej, a szacuje się, że w 2018 r. wzrosło do 88% - tłumaczyła

W roku 2018 zapotrzebowanie na nowe rekrutacje w branży handlowej utrzymało się na dobrym stabilnym poziomie, zbliżonym do zeszłorocznego - mówił serwisowi portalspozywczy.pl Arkadiusz Więckiewicz, Regional Manager w Randstad Polska.

- Dalszy spadek poziomu bezrobocia wpłynął jednak na zmiany stawek dla pracowników. Tym bardziej, że zatrudnieni w handlu, gdy dostrzegają dysproporcję w płacach, nie widzą problemu, by zmienić branże np. na produkcyjną - dodał Arkadiusz Więckiewicz.

Tłumaczył, że w odpowiedzi na taką tendencję duże sieci handlowe i punkty sprzedaży detalicznej zdecydowały się na zwiększenie stawek, zaoferowanie dodatkowych benefitów oraz zewnętrzne kampanie wspierające wizerunek pracodawców, które wcześniej nie było praktykowane na taką skalę.

- Wiele zakładów produkcyjnych musiało dopasować swoją ofertę dla pracowników do propozycji sieci handlowych, w których stawki wzrosły do poziomu 18-19 zł brutto za godzinę (3100-3210 zł brutto miesięcznie podstawy), a podstawowe wynagrodzenie uzupełniał system premiowy - podsumowuje Arkadiusz Więckiewicz.

Zdaniem Urszuli Kłosiewicz-Góreckiej w 2019 r. sytuacja pracowników w handlu prawdopodobnie będzie podobna, jak w 2018 r. - Nadal będzie brakowało pracowników. Rozwiązaniem pozostaną obcokrajowcy, szczególnie obywatele Ukrainy. Pozyskanie pracownika będzie łatwiejsze dla sieci handlowych niż dla niezależnych małych firm handlowych, podobnie jak ograniczone są możliwości podnoszenia wynagrodzeń dla sprzedawców i kasjerów w małych firmach handlowych - mówi.

- Zarobki w handlu nie będą rosły tak szybko, jak w 2018 r. Silna konkurencja będzie wywierać presję na ograniczanie kosztów handlowych oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, w tym automatyzację procesów handlowych, np. wprowadzanie samoobsługowych kas - podsumowuje Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

praca RSS ALERT    /    rynek pracy RSS ALERT    /    Dzień Handlowca RSS ALERT    /    praca w handlu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.23.234.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.