Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

2016 trudnym rokiem dla handlu - mizerny popyt i widmo podatku

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 05-01-2016, 08:29
2016 trudnym rokiem dla handlu - mizerny popyt i widmo podatku
Rynek handlu detalicznego ma rosnąć nieznacznie szybciej niż w 2015 r. fot. shutterstock.com

- W 2016 r. rynek handlu detalicznego ma rosnąć tylko nieznacznie szybciej niż w roku poprzednim. Wzrost powinien wynieść 2,1 proc. wobec 1,5 proc. rok wcześniej - wynika z danych przygotowanych dla "Rzeczpospolitej" przez Euromonitor Int. Dla branży handlowej zapowiada się kolejny trudny rok. Zyski dodatkowo obniży podatek od obrotu.

Jak podaje "Rz", powodów nieco szybszego wzrostu jest kilka – to zarówno ogólna poprawa sytuacji gospodarczej kraju, zwiększenie wydatków na świadczenia rodzinne, co przełoży się na większy popyt, jak i spodziewany powrót inflacji. 

Tak niewielkimu wzrostowi obrotów prognozowanemu przez Euromonitora towarzyszyć będzie spadek liczby sklepów spożywczych o ponad 3 tys. Najmocniej, bo o ponad 5 tys. placówek, skurczy się segment tradycyjny. Małych sklepów na koniec roku będzie ok. 91,5 tys. Jednocześnie będzie przybywać dyskontów, hiper– i supermarketów, choć znacznie wolniej niż w latach wcześniejszych. Dyskontów otworzy się w 2016 r. tylko ok. 160, podczas gdy jeszcze kilka lat temu samych Biedronek rocznie otwierano nawet po 200–300 - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Prognozy Euromonitora dla handlu nie uwzględniają jeszcze wpływu podatku obrotowego, którego wprowadzenie zapowiedział już rząd. Wciąż nie wiadomo, jaki będzie ostateczny kształt daniny, ale ma ona zacząć obowiązywać jeszcze w I kwartale 2016 r. Zdaniem prezesa jednej z sieci supermarketów, wprowadzenie podatku progresywnego mogłoby ograniczyć skalę potencjalnego wzrostu cen.

Czytaj więcej w "Rzeczpospolitej".

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • handlowiec 07-01-2016, 09:52:
Jeszcze jest trochę nadziei, że podatek progresywny od obrotów trochę powstrzyma dalszy rozwój wielkich sieci i dyskontów, gdyż w przeciwnym przypadku to zagłada polskich sklepów. Oby jego cel był realizowany zgodnie z założeniami zapowiadanymi przez obecne władze.
  • true 05-01-2016, 13:10:
wszyscy wiedzą że to dopiero początkowy podatek.zagraniczni właściciele marketów nie martwią się o podatek który będą płacić od lutego,ale o podatek który będą płacić za 2-3 lata.wszyscy wiemy że podatki w naszym kraju rosną i tak taż będzie z opodatkowaniem sklepów wielkopowierzchniowych.ja jestem jak najbardziej za ! podatkować i niech będzie drożej w marketach :) to tylko wzmocni pozycję naszych polskich firm (sklepów).pozdrawiam

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 208) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.