Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Agresywna publicystyka uderza w sieci handlowe

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 07-07-2015, 14:19
Agresywna publicystyka uderza w sieci
Najpopularniejszym stereotypem są specjalne ulgi podatkowe, przez które sieci handlowe mają nie płacić w ogóle podatku CIT (fot. PTWP)

W okresie słabej koniunktury, kiedy znaczna część społeczeństwa odczuwa pogorszenie swojej sytuacji, publicyści oraz politycy często starają się obciążyć odpowiedzialnością za słabą sytuację gospodarczą wybrane podmioty rynkowe lub gałęzie gospodarki. Najczęściej w tym kontekście mówi się o bankach, zachodnich korporacjach i także o dużych sieciach handlowych.

Jest to tym łatwiejsze, iż podmioty te często postrzegane są, jako wyjątkowo zyskowne oraz korzystające ze specjalnego traktowania przez regulatorów gospodarczych. Gdy wyborcy oczekują działań uderzających w konkretne grupy podmiotów, rośnie presja polityków na rząd, aby wprowadzali odpowiednie zmiany w prawie oraz na urzędy o charakterze inspekcyjnym do wzmożonych kontroli wobec wybranych branż.

W przygotowanym przez PwC raporcie "Rynek handlu detalicznego w Polsce" czytamy, że hasła te na razie pojawiają się w debacie publicznej, jednak nie zaowocowały one jeszcze zmianami w prawie. Na Węgrzech cykl ten znalazł się już na etapie obowiązywania restrykcyjnych zmian w prawie i przygotowywania kolejnych. W Polsce zagraniczne sieci handlowe są już tradycyjnym tematem przyciągającym uwagę opinii publicznej. 

Najpopularniejszym stereotypem są specjalne ulgi podatkowe, przez które sieci mają nie płacić w ogóle podatku CIT. Temat ten powtarza się także w wypowiedziach polityków mimo wielu reakcji Ministerstwa Finansów, w których jednoznacznie zaprzeczano istnieniu specjalnych przywilejów podatkowych dla tej branży i podawano wartość podatku CIT, które zapłaciły sieci handlowe - wskazują analitycy PwC.

Artykuły prasowe o spokojniejszym tonie wskazują na możliwą dużą skalę stosowania przez zagraniczne sieci handlowe optymalizacji podatkowej. Jako jej przykład budzący najwięcej wątpliwości wskazuje się transfery pieniężne do spółek matek i podmiotów powiązanych zagranicą za korzystanie z licencji, znaków firmowych i know how. Są to jednak działania, które mogą być podejmowane przez większość przedsiębiorstw z zagranicznym kapitałem i organy kontroli skarbowej mają narzędzia do ich kontroli.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 820) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH