Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Alfred Bujara, Solidarność: Rozwój e-handlu nie spowoduje zaniku tradycyjnych sklepów

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 27-07-2015, 12:14
Alfred Bujara, Solidarność: Rozwój e-handlu nie spowoduje zaniku tradycyjnych sklepów
Zdaniem Alfreda Bujary w przeciągu 10 lat przynajmniej 10-15 proc. obrotów przejdzie na handel internetowy. Fot. PTWP

Alfred Bujara, przewodniczący Sekretariatu Krajowego Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność, mówi serwisowi portalspozywczy.pl m.in. o rosnącym znaczeniu e-commerce i nowych technologii, automatyzacji sklepów oraz ich wpływie na sytuację pracowników sieci handlowych.

Postępuje automatyzacja w handlu. Firmy inwestują w rozwiązania, które ograniczają ilość pracy, ograniczają jej uciążliwość.

To prawda, ale nie do końca. Nowe technologie tak naprawdę nie ułatwiają pracy. Praca osób na kasach samoobsługowych jest bardziej uciążliwa niż na kasach tradycyjnych, m.in. dlatego że jedna osoba musi nadzorować kilka urządzeń i kontrolować znacznie większą liczbę klientów. Niejednokrotnie coś się zawiesza lub klient sobie zwyczajnie nie radzi sobie ze skomplikowanym urządzeniem. Klienci jednak wolą tradycyjne kasy, chyba że obsada na nich jest tak mała a kolejki tak duże.

Sieci handlowe zaczynają wprowadzać wiele nowych usług i produktów. W dyskontach pojawiły się m.in. działy z piecami do wypieku świeżego pieczywa, do obsługi których nie zatrudniono nowych pracowników. Co więcej liczba pracowników w tego typu sklepach znacznie się zmniejszyła – z ponad 20 do 13, a czasami nawet 9 osób.

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat obserwowane jest znaczne rozszerzenie asortymentu sieci dyskontowych, a liczba pracowników – tak jak wspomniałem - na sklep spada. Trzeba przyjąć znacznie większą ilość towaru oraz wyłożyć go na półki sklepowe, co wiąże się z dodatkowymi obciążeniami. Pojawia się dodatkowa oferta skierowana do klienta, która tak naprawdę tworzy dodatkowe obowiązki dla pracowników.

Część sklepów równocześnie do sprzedaży tradycyjnej wprowadza handel internetowy. Zakupiony przez internet towar musi zostać posegregowany, zapakowany, a później dostarczony przez kierowcę do klienta. Wszystkie te prace są niejednokrotnie wykonywane w ramach dotychczasowych obowiązków. Pracowników wcale nie przybywa. Rozszerzanie oferty nie wiąże się z zatrudnianiem nowych osób.

W niektórych sieciach liczba pracowników rośnie niewspółmiernie wolniej wobec stałego wzrostu powierzchni handlowej. Przykładem jest Biedronka, która informuje o ciągłym wzroście zatrudnienia. Jednak ze względu na znaczną liczbę otwieranych sklepów jest on jednak niewystarczający.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 780) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH