Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Amazon zrezygnował z algorytmów w rekrutacji. Dyskryminowały kobiety

  • Autor: PAP
  • Data: 10-10-2018, 12:27
Amazon zrezygnował z algorytmów w rekrutacji. Dyskryminowały kobiety
fot. shutterstock

Amazon zrezygnował z wykorzystywania algorytmów sztucznej inteligencji do rekrutacji pracowników. Okazało się, że narzędzie, nad którym firma pracowała od 2014 roku, dyskryminowało ubiegające się o pracę kobiety - poinformowała agencja Reutera.

Według Reutera narzędzie analizowało dokumenty przesyłane przez ubiegające się o pracę osoby, a następnie przyznawało im punkty w pięciostopniowej skali. Źródła agencji stwierdziły, że system punktacji kandydatów przypominał ten stosowany w sklepie internetowym Amazona do oceny nabywanych produktów. Algorytmy firmy posiłkowały się przy tym powtarzalnymi wzorami rozpoznanymi w CV, które trafiały do firmy przez 10 lat.

"Oczekiwania wobec systemu były takie, że spośród CV stu kandydatów algorytm odsieje pięcioro najlepszych, którzy następnie zostaną zatrudnieni" - powiedziała Reuterowi jedna z osób zbliżonych do sprawy.

Koncern miał zrozumieć, że nowy system nie ocenia aplikantów w sposób neutralny, już w 2015 roku. Miało to związek ze znacznie większą liczbą mężczyzn wśród osób zgłaszających się do pracy w sektorze technologicznym. Wskutek tej dysproporcji system nauczył się, że to osoby płci męskiej są preferowanymi kandydatami do pracy na stanowiskach inżynierów oprogramowania bądź menedżerów produktu. Dokumenty, w których znalazły się słowa cześciej stosowane przez mężczyzn, uzyskiwały wyższą ocenę, a te wskazujące na płeć żeńską - pojawiające się np. w kontekście "żeńskiej szkoły średniej" - niższą.

Amazon wielokrotnie starał się poprawić działanie algorytmów. Źródła Reutera stwierdziły jednak, że wprowadzane zmiany nie gwarantowały neutralności działania maszyn i nie chroniły przed wystąpieniem dyskryminacji innego rodzaju. Ostatecznie Amazon rozwiązał pracujący nad nimi zespół inżynierów na początku 2017 roku. Źródła Reutera stwierdziły, że od tego czasu firma powołała w Edynburgu nowy zespół do prac nad podobnym projektem, tym razem z naciskiem na promowanie różnorodności wśród rekrutowanych pracowników.

Osoby znające szczegóły sprawy podkreśliły, że rekruterzy Amazona posiłkowali się w swojej pracy sugestiami dostarczanymi przez narzędzie, jednak nie polegali wyłącznie na działaniu sztucznej inteligencji. Obecnie okrojona wersja oryginalnego systemu wciąz jest wykorzystywana do prostych zadań w rodzaju odsiewania duplikatów zgłoszeń.

Zgodnie z przytaczanym przez Reutera ubiegłorocznym badaniem firmy CareerBuilder około 55 proc. menedżerów ds. rekrutacji z USA przewiduje, że sztuczna inteligencja i algorytmy w ciągu następnych pięciu lat staną się narzędziem codziennie wykorzystywanym w ich pracy. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • anna 12-10-2018, 13:01:
alleluja!
  • abc 10-10-2018, 16:09:
fenimistki, nie chcecie popracować w kopalni? nie macie ochoty na równouprawnienie?
  • misio 10-10-2018, 13:10:
sztuczna inteligencja zna prawa natury i preferencje do pracy fizycznej lepiej niż człowiek - kierat amazona wytrzyma tylko konkretnej postury gość a nie kobieta

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 341) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.