Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Analitycy: Aktywność deweloperów na rynku handlowym wyższa niż spodziewano

Od początku 2010 roku na rynku powierzchni handlowych utrzymuje się stabilna sytuacja. Chociaż najemcy starannie analizują swoje wyniki finansowe, a wiele firm nadal ogranicza koszty, zauważalny jest rosnący powoli optymizm. Zwiększyła się aktywność deweloperów - obecnie ponad 940 000 mkw powierzchni handlowych znajduje się w czynnej budowie - wynika najnowszego raportu nt. sytuacji na rynku powierzchni handlowych fimy doradczej Colliers International.


Autor: Colliers International/portalspozywczy.pl
Data: 27-11-2010, 11:32

- Zauważalna jest rosnąca aktywność deweloperów i jest ona wyższa niż spodziewano się tego jeszcze kilka miesięcy temu. W fazę budowy wchodzi obecnie znacznie większa liczba nowych projektów niż rok temu. Znajdzie to swoje odzwierciedlenie w wielkości nowej podaży w latach 2012-2013 - mówi Małgorzata Trzaskowska, dyrektor w dziale powierzchni handlowych Colliers International.

Idodaje: - Większość najemców poważne problemy ma już za sobą. Możemy zatem oczekiwać utrzymania się popytu na stabilnym poziomie. Największym powodzeniem nadal będą się cieszyły lokale w najlepszych centrach handlowych. Spodziewam się utrzymania stawek czynszu na stałym poziomie w ciągu najbliższych miesięcy, a w przypadku najlepszych centrów handlowych - ich powolnego wzrostu.

W tym roku całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych zwiększą się tylko o około 446 000 mkw, co związane jest ze znacznym spadkiem liczby inwestycji rozpoczynanych w okresie kryzysu. Jednak biorąc pod uwagę rosnącą aktywność deweloperów, już w 2011 roku wielkość nowej podaży powinna być porównywalna z tą sprzed dwóch lat.

Na koniec września 2010 całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wyniosła 7,86 mln mkw. W trzecim kwartale oddano do użytku zaledwie kilka nowych projektów o łącznej wielkości 56 300 mkw.

Całkowita podaż powierzchni handlowych w ośmiu największych miastach wynosi 5,13 mln mkw. W trzecim kwartale tego roku nie oddano do użytku żadnego nowego obiektu handlowego w tych aglomeracjach.

Zasoby powierzchni handlowych w małych i średnich miastach Polski wynoszą obecnie około 2,73 mln mkw. Do użytku oddano trzy nowe obiekty: Galerię Wyszków (6000 mkw), Pomorska Park Handlowy (8780 mkw) w Bydgoszczy oraz największy nowy projekt - Gemini Park w Tarnowie (41 500 mkw). Dzięki oddaniu do użytku Gemini Park znacząco wzrósł wskaźnik nasycenia rynku w Tarnowie - z 364 do 724 mkw na 1000 mieszkańców.

W ostatnim kwartale tego roku ma zostać ukończona budowa 168 800 mkw powierzchni handlowych. Będą to m.in. Galeria Victoria w Wałbrzychu (43 000 mkw), Agora Bytom (25 000 mkw) oraz Galeria Sanowa (21 000 mkw) w Przemyślu. Tak niska nowa podaż to pokłosie kryzysu, po wybuchu którego liczba projektów handlowych, wchodzących w fazę budowy, zdecydowanie spadła. W 2009 roku rozpoczęto budowę około 365 000 mkw, podczas gdy w tym roku jest to już blisko 650 000 mkw, co stanowi wyraźną oznakę poprawy sytuacji na rynku.

więcej informacji:

Małgorzata Trzaskowska RSS ALERT    /    centra handlowe RSS ALERT    /    powierzchnie handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.242.25.198
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.