REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Analitycy: Dane o sprzedaży detalicznej pozytywne, choć niepokoi marazm w sprzedaży dóbr luksusowych

  • Autor: ISB
  • Data: 26-01-2010, 15:28

Opublikowane we wtorek dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) pokazały utrzymanie się dodatniej dynamiki sprzedaży detalicznej, choć należy pamiętać o niskiej ubiegłorocznej bazie statystycznej. Niemniej bardzo realny staje się scenariusz zakładający systematyczną poprawę tego wskaźnika także w tym roku. Niepokojąca jest jednak nadal bardzo słaba sprzedaż dóbr luksusowych.

REKLAMA

Dziewiąty kolejny miesiąc dodatniej dynamiki sprzedaży detalicznej, który przyniósł tym razem wzrost o 7,2%, spotkał się z zadowoleniem na rynku, szczególnie, że ponad 20-proc., był wzrost sprzedaży w ujęciu miesięcznym. Ważnym czynnikiem było także utrzymanie dodatniej dynamiki w segmencie motoryzacyjnym, trzeba bowiem pamiętać, że w październiku ostatecznie wygasł pozytywny impuls wygenerowany przez rząd niemiecki, czyli dopłaty do zakupów nowych samochodów. Pomogli tutaj jednak rodzimi konsumenci, którzy nabyli sporo samochodów - zarówno firmy auta kupujący "z kratką", jak i zwyczajni klienci korzystający ze znacznych w ubiegłym roku obniżek na modele z rocznika 2009.

W tym samym kierunku, a wręcz zaskakująco pozytywnie, zadziałał segment odzieży i obuwia oraz farmaceutyczny, które zanotowały wzrost zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i rocznym. Można to wytłumaczyć tylko w jeden sposób - zaskakująco mroźną zimą. To skłoniło Polaków do dokonywania, często nieplanowanych wcześniej, zakupów ubiorów zimowych oraz leków. Nie należy także zapominać o efekcie świąteczno-noworocznym, który bardzo mocno wspomógł grudniowe odczyty, ponieważ odzież czy obuwie są bardzo popularnymi prezentami pod choinkę. Zima przyczyniła się również do wyższej sprzedaży w kategorii paliwa. Znaczenie miała również niska baza z 2008 r. - drugiego miesiąca globalnego kryzysu, który wywołał duże zaniepokojenie i obawy o przyszłość także w naszym kraju, w tym wyraźne ograniczenie premii.

Niemniej choć dobre wyniki sprzedaży motoryzacji, odzieży i leków plus statystyka pozwalają z zadowoleniem odczytywać grudniowe dane, to jednak są kategorie na które trzeba patrzeć z większą uwagą i nawet z obawami. Dotyczy to przede wszystkim sprzedaży dóbr luksusowych i trwałego użytku np. w kategorii "meble, AGD, RTV". Jej blisko 7-proc. spadek r/r i 1,5-proc. w całym 2009 r. wobec roku 2008 może sugerować, że ograniczanie zakupów przez gospodarstwa domowe dóbr tego rodzaju jest niestety tendencją bardziej trwałą, niż mogło się wcześniej wydawać. Nadzieją na zmianę tego zjawiska są napływające coraz lepsze informacje z globalnej gospodarki, nadal rosnące płace i stabilizacja na rynku pracy. Dodając do tego coraz łatwiejszy dostęp do kredytu oraz bardzo niską ubiegłoroczną bazę statystyczną można z lekkim optymizmem patrzeć w przyszłość i oczekiwać coraz wyższych odczytów danych o sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach, w tym także w segmencie dóbr trwałych czy nawet! luksusowych.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 986) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH