Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analitycy: Kryzys wstrzymał lub opóźnił inwestycje w centra handlowe w małych i średnich miastach

  • Autor: portalspozywczy.pl / Colliers International
  • Data: 25-08-2009, 17:13
Analitycy: Kryzys wstrzymał lub opóźnił inwestycje w centra handlowe w małych i średnich miastach

W pierwszej połowie 2009 roku rynek powierzchni handlowych w Polsce niewątpliwie odczuł skutki globalnego kryzysu. Na kryzys mogli narzekać zarówno najemcy jak i właściciele obiektów handlowych oraz inwestorzy - pisze w swoim raporcie firma doradcza Colliers International.

Obawy związane z kryzysem i planowane oszczędności miały negatywne przełożenie na nastroje konsumentów zwłaszcza w pierwszym kwartale. W marcu wskaźnik ufności konsumenckiej spadł do najniższego poziomu notowanego po 2004 roku, osiągając -30,3. Drugi kwartał przyniósł już pewną poprawę nastrojów. Dane dotyczące sprzedaży detalicznej za pierwszych sześć miesięcy, pokazują, iż dynamika sprzedaży w Polsce znacząco spadła w porównaniu z poprzednimi trzema latami, kiedy obserwowany był wzrost rzędu od 15 do 20% rok do roku.

Wciąż jednak utrzymuje się na plusie, pozytywnie wyróżniając się na tle reszty Europy. Wyhamowanie sprzedaży przełożyło się na kondycję wielu firm. Wiele marek zanotowało dużo mniejszy zysk ze sprzedaży niż w analogicznym okresie w poprzednich latach. Na rynku inwestycyjnym doszło do niewielu transakcji sprzedaży obiektów handlowych, a banki zaostrzyły kryteria przyznawania kredytów na nowe, nie tylko handlowe, inwestycje. Na skutek braku środków potrzebnych na finansowanie projektów zmniejszyła się liczba realizowanych centrów handlowych - niektóre inwestycje zostały wstrzymane jeszcze na etapie planowania, a niektóre już na etapie prac budowlanych. Swe decyzje inwestorzy uzasadniają oczekiwaniem na poprawę nastrojów oraz na wyższy stopień wynajęcia projektu przed rozpoczęciem prac budowlanych, co ma znaczący wpływ na otrzymanie finansowania.

Z planowanego w latach poprzednich na rok 2009 miliona mkw. powierzchni handlowej nowa podaż zmniejszyła się do około 740 000 mkw.. powierzchni najmu w galeriach i lokalnych centrach handlowych. Choć znaczna część projektów ma już wyznaczoną dokładną lub przybliżoną datę otwarcia, można się spodziewać, iż nie wszystkie zostaną otwarte w wyznaczonym terminie i w efekcie podaż na 2009 rok będzie nieco mniejsza, wciąż jednak na poziomie porównywalnym do poprzednich dwóch lat. Skutki kryzysowego wyhamowania inwestycji będą bardziej widoczne w latach 2010-2011.

Kryzys zweryfikował zamiary deweloperów, zwłaszcza jeśli chodzi o małe oraz średnie miasta i to w nich wstrzymano lub opóźniono znaczną część inwestycji.

Na koniec pierwszego półrocza całkowita podaż obiektów handlowych w Polsce wyniosła 7,13 mln mkw.. Na rynek trafiło około 340 000 mkw.. nowej powierzchni handlowej, w tym robiące wrażenie: Galeria Malta w Poznaniu, Cuprum Arena w Lubinie czy Renoma we Wrocławiu.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 885) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH