Analitycy Nielsena: W czasie kryzysu konsumenci nie zrezygnują z alkoholu i papierosów

Nielsen sprawdził m.in., jakie działania oszczędnościowe zamierzają podjąć konsumenci w czasach spowolnienia gospodarczego. Co ciekawe, najmniejsze oszczędności ankietowani planują robić w przypadku zakupu alkoholu (16 proc.) i papierosów (tylko 12 proc.), podczas gdy aż 36 proc. deklaruje, że będzie oszczędzać na żywności przez zastępowanie droższych marek tańszymi - pisze Puls Biznesu.
Według cytowanego przez PB raportu "Consumers and Happiness" konsumenci najbardziej zamierzają oszczędzać na zakupie nowych ubrań (49 proc. respondentów). Taki sam odsetek badanych zamierza ograniczać zużycie gazu i elektryczności. Duży spadek sprzedaży z powodu oszczędności czynionych przez konsumentów może dotknąć też operatorów kin, producentów sprzętu elektronicznego i AGD, biur podróży, a także operatorów telefonicznych (patrz infografika).
Teoretycznie takie wyniki badań powinny cieszyć producentów alkoholi i papierosów. Paradoksalnie jednak, w branżach tych nastroje są minorowe. - My też nie spodziewamy się znaczącego spadku konsumpcji papierosów w Polsce. Z powodu podwyżek akcyzy sprzedaż idzie jednak na razie kiepsko, przynajmniej w przypadku legalnych papierosów. Obawiamy się, że z powodu spadku dochodów konsumenci zwiększą zakupy papierosów z nielegalnych źródeł - mówi PB Jerzy Skiba, prezes Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego, reprezentującego największych producentów papierosów w Polsce.
Według PB podobny problem mają wytwórcy napojów spirytusowych. - Bardzo trudno przewidzieć, jak wpłynie kryzys na konsumpcję alkoholu. To wielka niewiadoma, tym bardziej, że tak naprawdę w Polsce kryzysu jeszcze nie mamy. Gdyby jednak sytuacja się bardzo pogorszyła, to myślę, że najbardziej ucierpi sprzedaż produktów ze średniej półki cenowej. Obronić powinny się za to bez problemu alkohole z wyższej oraz niższej półki cenowej - komentuje Leszek Wiwała, prezes Polskiego Przemysłu Spirytusowego.

KOMENTARZE
Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!