REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Analitycy: Sprzedaż detaliczna w maju wzrosła o 2,9 proc.

  • Autor: ISB
  • Data: 23-06-2010, 18:54

Kwietniowy, zaskakujący spadek sprzedaży detalicznej okazał się spowodowany czynnikiem jednorazowym, czyli żałobą narodową, i w maju ten wskaźnik powrócił na dodatnie poziomy. Tak więc majowe 2,9% wzrostu potwierdza, że kondycja finansowa oraz optymizm Polaków są - mimo kolejnych negatywnych wydarzeń - na dobrym poziomie.

REKLAMA

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w maju o 2,9%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są jednak dość znaczne i wahają się od 1,7% do +5,2% przy średniej na poziomie 2,89%.

Maj - po słabym lutym i zaskakująco dobrym marcu i znów niespodziewanie złym kwietniu - był tym razem dobrym dla sprzedaży detalicznej miesiącem w 2010 r. Tak więc huśtawka nastrojów trwa nadal i jak po zimnym lutym przyszedł dobry marzec, tak po kwietniu - zdominowanym negatywnymi efektami wpływem tragedii smoleńskiej (wolne dni, żałoba narodowa) - maj znów wyglądał bardzo dobrze. Tym bardziej, że czynnikiem wspierającym był kalendarz, czyli aż 5 weekendów. Co prawda, 3 maja wypadł w teoretycznie dobrym handlowym dniu, czyli w niedzielę, ale i tak byłby on wolny, więc statystyczne straty nie będą duże.

Paradoksalnie natomiast może się okazać, że powódź mogła mieć bardzo pozytywny wpływ na wyniki sprzedaży. Z jednej bowiem strony placówki handlowe na obszarach dotkniętych powodzią były zamknięte, ale z drugiej zdecydowanie wzrosły zakupy w najbliższych okolicach, ale także bardzo duże związane z pomocą dla powodzian. Dodatkowo, ten czynnik może mieć wpływ także na wynik czerwcowy, ponieważ gros wydatków związanych z remontami, odbudową czy odkupowaniem utraconego mienia rozpoczęła się dopiero po przejściu "wielkiej wody".

Do pozytywnych czynników można także zaliczyć fakt, że odbudowa zalanych terenów może zwiększyć poziom wynagrodzeń w sektorach związanych z budownictwem, czyli silnie uzależnionych od koniunktury przez akordowy system wynagrodzeń. Tak więc przyspieszona odbudowa i remonty oraz nadganianie opóźnień w inwestycjach strukturalnych może przynieść wyższe pensje, czyli konsumpcję.

Niestety tradycyjnie pojawiły się również czynniki negatywnie wpływające na sprzedaż detaliczną. W maju były to duże promocje na samochody, co znacząco mogło obniżyć wartość sprzedaży w tej kategorii. Drugim natomiast była pogoda czyli stosunkowo chłodny miesiąc, który opóźnił rozpoczęcie sezonu grillowego, a więc ograniczył sprzedaż w kategorii mięso, ale przede wszystkim napoje oraz napoje alkoholowe. Jednak także w tych przypadkach można liczyć na poprawę już w czerwcu, gdy okres grillowania nabrał mocy. Bardzo możliwa wydaje się także poprawa w motoryzacji czy innych segmentach towarów bardziej luksusowych, ponieważ po roku zastoju znów ruszyły wypłat nagród, premii czy dywidend, które prawdopodobnie zostaną w dużym stopniu przeznaczone na bieżącą konsumpcję.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 880) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH