REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Analitycy: Sprzedaż detaliczna wzrosła w czerwcu o 3,9 proc.

  • Autor: ISB
  • Data: 22-07-2010, 15:27

Czerwcowy wzrost sprzedaży detalicznej o 3,9 proc. jest konsekwencją stabilnej i przewidywalnej sytuacji gospodarczej w poprzednim miesiącu. Nie powtórzyły się bowiem przypadki z początku roku, gdy ostra zima, katastrofa smoleńska oraz powódź mocno zaburzały odczyty tego wskaźnika. Tym razem dane są "oczyszczone" z tego rodzaju niespodzianek, a utrzymanie blisko 4-proc. wzrostu sprzedaży potwierdza, że kondycja finansowa oraz optymizm Polaków są - mimo kolejnych negatywnych wydarzeń - nadal na dobrym poziomie.

REKLAMA

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w czerwcu o 3,9%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są bardzo zbliżone i wahają się od 3,8% do 4,9% przy średniej dokładnie na poziomie 3,9%.

Czerwiec - po słabym lutym i zaskakująco dobrym marcu, znów niespodziewanie złym kwietniu i odreagowaniu w maju - był niezłym miesiącem dla sprzedaży detalicznej. Należy więc mieć nadzieję, że huśtawka nastrojów, którą obserwujemy od pół roku nareszcie się zakończyła i w drugiej połowie 2010 r. będzie można już jednoznacznie i odpowiedzialnie oceniać stan polskiej gospodarki oraz portfeli obywateli.

W oparciu o pozostałe opublikowane już dane za czerwiec należy jednak ostrożnie podchodzić do przyszłej dynamiki sprzedaży detalicznej. Po pierwsze, wygasa już pozytywny efekt niskiej bazy statystycznej z 2009 r. Po drugie nie widać także jasnych i oczywistych przesłanek, które mogłyby skłonić Polaków do gwałtownego zwiększenia zakupów. Dynamika wynagrodzeń jest bowiem obecnie na stabilnym, ale mimo wszystko niezbyt wysokim poziomie i wydaje się iść liniowo ze wzrostem konsumpcji. Natomiast ostrożna polityka banków, owocująca ograniczonym dostępem Polaków do kredytu konsumpcyjnego nie pozwoli na znaczące skoki sprzedaży, szczególnie w kategorii dóbr luksusowych i drogich, np. samochodów. Dodatkowo, wkraczamy w okres wakacyjny, którY z reguły nie kojarzy się z dużymi wydatkami na środki trwałe, a jest to raczej okres wzmożonej konsumpcji. Tak więc ewentualne mocniejsze przyśpieszenie możliwe będzie dopiero jesienią, gdy rozpocznie się okres wyprzedaży po okresie letnim i pie! rwsze przygotowania do okresu świąteczno-noworocznego.

Za lekkim czerwcowym spowolnieniem tempa wzrostu sprzedaży detalicznej może przemawiać także wyhamowanie w kategorii sprzedaży mebli i sprzętu AGD i RTV oraz deprecjacji złotego, co wpływa na wzrost kosztów obsługi kredytów walutowych, a więc zmusza Polaków do większej ostrożności w wydatkach bieżących i lekkiego ograniczenia konsumpcji. Także wyższa od oczekiwań czerwcowa inflacja może być czynnikiem zniechęcającym do wydawania pieniędzy.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 495) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH