REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Analitycy: W grudniu sprzedaż w sklepach wzrosła o 6,2 proc.

  • Autor: ISB
  • Data: 25-01-2010, 17:46

Kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane 6,2 proc. r/r w grudniu wobec 6,3 proc. r/r odnotowanych w listopadzie) jest znów wiadomością, która powinna utrwalić optymizm i wiarę Polaków w coraz lepszą przyszłość.

REKLAMA

 Nie oznacza to jednak, że można ogłosić definitywny koniec trudnych czasów dla producentów i sprzedawców - należy bowiem nadal pamiętać o trudnej sytuacji na rynku pracy, stabilizacji na niskim poziomie dynamiki wynagrodzeń oraz efekcie niskiej bazy statystycznej, która będzie w najbliższych miesiącach mocno wspierać kolejne odczyty tego wskaźnika.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w grudniu o 6,2%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są dość znaczne i wahają się od 4,7% do 8,3% przy średniej na poziomie 6,17%.

Grudzień był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej, ale - podobnie jak w listopadzie - należy wziąć dużą poprawkę na statystykę, która odegrała sporą rolę w ponad 6-proc., przewidywanym wzroście tego wskaźnika. Jest to efektem pierwszego uderzenia globalnego kryzysu w 2008 r., które spowodowało bardzo duży strach Polaków przed utratą pracy i obniżeniem komfortu życia. Na to nałożyło się silne zacieśnianie warunków udzielania kredytów, co mocno odbiło się konsumpcji w bardzo newralgicznym okresie czyli Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Ten efekt zminimalizowała wówczas nieco wyższa niż zwykle sprzedaż samochodów, dzięki nieco wcześniejszym promocjom, ale także obawom części klientów przed znacznymi podwyżkami w nowym roku lub jeszcze bardziej rygorystycznej polityce banków.

Niemniej efekt bazy statystycznej będzie w najbliższych miesiącach działał dość mocno, co w połączeniu ze stale rosnącym optymizmem Polaków po zaskakująco łagodnym przejściu polskiej gospodarki przez globalny kryzys, daje nadzieję na zdecydowane odbicie sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach. Nie można jednak od razu dwucyfrowych dynamik wzrostu, ponieważ przez ostatnie 12 miesięcy Polacy jednak mocno zmienili preferencje zakupowe i gros wydatków to towary pierwszej potrzeby. Dlatego nawet w przypadku wzrostu nakładów gospodarstw domowych na żywność czy podstawowe produkty przemysłowe należy uważnie śledzić raporty z rynku towarów trwałego użytku i luksusowych.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 274) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH