Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analitycy: W grudniu sprzedaż w sklepach wzrosła o 6,2 proc.

  • Autor: ISB
  • Data: 25-01-2010, 17:46

Kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane 6,2 proc. r/r w grudniu wobec 6,3 proc. r/r odnotowanych w listopadzie) jest znów wiadomością, która powinna utrwalić optymizm i wiarę Polaków w coraz lepszą przyszłość.

 Nie oznacza to jednak, że można ogłosić definitywny koniec trudnych czasów dla producentów i sprzedawców - należy bowiem nadal pamiętać o trudnej sytuacji na rynku pracy, stabilizacji na niskim poziomie dynamiki wynagrodzeń oraz efekcie niskiej bazy statystycznej, która będzie w najbliższych miesiącach mocno wspierać kolejne odczyty tego wskaźnika.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w grudniu o 6,2%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są dość znaczne i wahają się od 4,7% do 8,3% przy średniej na poziomie 6,17%.

Grudzień był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej, ale - podobnie jak w listopadzie - należy wziąć dużą poprawkę na statystykę, która odegrała sporą rolę w ponad 6-proc., przewidywanym wzroście tego wskaźnika. Jest to efektem pierwszego uderzenia globalnego kryzysu w 2008 r., które spowodowało bardzo duży strach Polaków przed utratą pracy i obniżeniem komfortu życia. Na to nałożyło się silne zacieśnianie warunków udzielania kredytów, co mocno odbiło się konsumpcji w bardzo newralgicznym okresie czyli Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Ten efekt zminimalizowała wówczas nieco wyższa niż zwykle sprzedaż samochodów, dzięki nieco wcześniejszym promocjom, ale także obawom części klientów przed znacznymi podwyżkami w nowym roku lub jeszcze bardziej rygorystycznej polityce banków.

Niemniej efekt bazy statystycznej będzie w najbliższych miesiącach działał dość mocno, co w połączeniu ze stale rosnącym optymizmem Polaków po zaskakująco łagodnym przejściu polskiej gospodarki przez globalny kryzys, daje nadzieję na zdecydowane odbicie sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach. Nie można jednak od razu dwucyfrowych dynamik wzrostu, ponieważ przez ostatnie 12 miesięcy Polacy jednak mocno zmienili preferencje zakupowe i gros wydatków to towary pierwszej potrzeby. Dlatego nawet w przypadku wzrostu nakładów gospodarstw domowych na żywność czy podstawowe produkty przemysłowe należy uważnie śledzić raporty z rynku towarów trwałego użytku i luksusowych.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 724) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH