Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analityk ING: Spadek sprzedaży detalicznej nie zaskoczył rynku

  • Autor: PAP
  • Data: 24-02-2009, 12:18

Spadek sprzedaży detalicznej w styczniu o prawie 23 proc. w porównaniu z grudniem nie jest zaskoczeniem, bo porównujemy "najgorętszy" dla handlu miesiąc z "najchłodniejszym" - uważa główny ekonomista ING Banku Mateusz Szczurek.

"W sprzedaży detalicznej nie ma wielkiego zaskoczenia. Spodziewaliśmy się lekko ujemnego wyniku, a średnia oczekiwań rynkowych była rzędu 2-3 proc. na plusie. To był dość szeroki zakres prognoz" - powiedział Szczurek, odnosząc się do przedstawionych we wtorek danych GUS za styczeń br.

Szczurek zwrócił uwagę, że rok do roku sprzedaż odnotowała jednak wzrost. "Jest on bliski zera, ale jednak powyżej zera, co się przyjemnie odcina na tle produkcji przemysłowej, gdzie sytuacja jest bardzo zła" - podkreślił.

Według ekonomisty, trzeba pamiętać, że porównywany jest grudzień, "który jest +najgorętszym+ okresem w handlu, ze styczniem, który jest miesiącem +najchłodniejszym+".

"Tutaj porównywanie miesiąc do miesiąca nie może abstrahować od sezonowych trendów. Są one wyjątkowo silne właśnie na przełomie roku. Powinniśmy patrzeć na skalę spowolnienia rok do roku. Jest ona widoczna i bolesna, ale jednak ciągle notujemy wzrosty wobec sytuacji z początku 2008 r., która była wyjątkowo dobra" - zwrócił uwagę.

Według niego, sprzedaż utrzymuje "na powierzchni" m.in. wzrost płac, ciągle dobra sytuacja na rynku pracy w trzecim kwartale. Pomaga także tani złoty i zwiększony popyt na polskich granicach. "Uważam, że ten efekt będzie jeszcze bardziej widoczny w następnych miesiącach. To będzie zwiększać sprzedaż" - prognozuje Szczurek.

Według niego, negatywną informacją jest fakt, że wzrost jest bliski zera, oraz to, że następne miesiące nie będą takie dobre. "Bezrobocie rośnie, tempo wzrostu zatrudnienia też idzie w stronę zera i skłonność od zakupów będzie raczej malała" - ocenił.

Zdaniem Szczurka, ekonomistów nie zaskoczyły też dane o wzroście bezrobocia. "Wzrostem bezrobocia martwiliśmy się już tydzień temu, kiedy ministerstwo pracy ogłosiło swoje dane" - wyjaśnił.

GUS podał we wtorek, że sprzedaż detaliczna w styczniu 2009 roku wzrosła o 1,3 proc. rok do roku, po wzroście o 6,6 proc. rok do roku w grudniu 2008 roku, a miesiąc do miesiąca spadła w styczniu 2009 r. o 22,9 proc.

Stopa bezrobocia w styczniu 2009 roku wyniosła 10,5 proc. wobec 9,5 proc. w grudniu 2008 roku. Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy w końcu stycznia 2009 roku wyniosła 1 634 400 osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 562) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.