Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analiza poziomu pustostanów w obiektach handlowych

  • Autor: portalspozywczy.pl/cushmanwakefield.com.pl
  • Data: 16-09-2015, 10:45
Analiza poziomu pustostanów w obiektach handlowych
Fot. Shutterstock

W największych miastach w Polsce wskaźnik niewynajętej powierzchni wynosi ponad 3 proc., w mniejszych miastach sięga 4 proc., a w sektorze parków handlowych 5-6 proc.– wynika z raportu firmy Cushman & Wakefield „Liczy się know-how”.

Wskaźnik powierzchni niewynajętej jest jednym z kluczowych parametrów, które określają kondycję obiektu handlowego. To także miernik, który jako jeden z pierwszych reaguje na zmiany warunków rynkowych.

Na koniec I połowy 2015 r. w 236 nowoczesnych obiektach handlowych w 15 największych miastach Polski zarejestrowano 230 tys. m kw. powierzchni niewynajętej. Wielkość ta przekłada się na 3,3 proc. powierzchni najmu w monitorowanych obiektach.

Na dobrze rozwiniętych rynkach największych ośmiu aglomeracji powiększające się zasoby handlowe nie powodują wzrostu wskaźnika pustostanów – wręcz przeciwnie, notowany jest jego systematyczny spadek.

Solidna baza klientów o szybko rosnącej sile nabywczej i stałe zainteresowanie najemców to kluczowe czynniki stymulujące pozytywne statystyki rynkowe.  

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat istotnie zmienił się natomiast obraz rynku w miastach 200-400 tys. mieszkańców, gdzie średni wskaźnik osiągnął 4 proc.

 Dynamiczny wzrost zasobów nowoczesnych obiektów handlowych na tych rynkach nie zawsze spotykał się z wystarczająco silnym popytem ze strony najemców, na co w dużym stopniu wpłynęły globalny kryzys, nasilanie się konkurencji, zmieniające się zachowania zakupowe konsumentów i optymalizacja portfeli placówek przez niektóre sieci handlowe, mniej odporne na zawirowania sytuacji ekonomicznej.

W sektorze parków handlowych, po trudnych latach 2012-2013, kiedy to wzrostowi podaży towarzyszył gwałtowny skok wolumenu powierzchni pustostanów, od kilkunastu miesięcy obserwujemy stopniową stabilizację wskaźnika powierzchni niewynajętej pomiędzy 5 proc. a 6 proc.

Wraz ze zmianą przyzwyczajeń zakupowych polskich konsumentów następuje wyczerpywanie się formatu handlowego tzw. starszej generacji. Obiekty o dominującej roli hipermarketu, kilkanaście lat temu podbijające serca polskich konsumentów, obecnie systematycznie tracą pozycję na korzyść segmentu mniejszych placówek handlowych.

Wyraźna polaryzacja następuje w segmencie małych obiektów handlowych (o powierzchni najmu do 20 tys. m kw.). Dobrze zaplanowane projekty, o solidnych podstawach rynkowych, przyciągają zainteresowanie najemców i klientów. Niestety, żywiołowy rozwój tego sektora handlowego przyczynił się do powstania wielu źle przygotowanych projektów, które obecnie borykają się z brakiem zainteresowania najemców.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 904) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH