Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Analiza rynku detalicznego: Sklepy częściej stawiają na promocję jabłek niż bananów

Udział jabłek w gazetkach handlowych jest blisko dwuipółkrotnie większy niż bananów. W porównaniu do 2018 roku sieci zmniejszyły liczbę ich promocji o 8%. I mocniej postawiły na rodzime owoce – wzrost o 95%. Z kolei banany odnotowały spadki prawie we wszystkich formatach, oprócz hipermarketów – o 12% więcej wystąpień. Natomiast jabłka poszły w górę w każdym kanale sprzedaży. Najbardziej widać to w convenience – skok o 200%. Jednocześnie tego typu sklepy najmocniej ograniczyły promowanie bananów, tj. o 35%.

Analiza rynku detalicznego: Sklepy częściej stawiają na promocję jabłek niż bananów
fot. materiały prasowe

Autor: mondaynews.pl
Data: 09-10-2019, 08:57

Jak przypomina Damian Świderski, ekspert z Hiper-Com Poland, Polska jest jednym z największych producentów jabłek na świecie. Oznacza to ogromną podaż. Ceny w skupie są dość niskie, więc sklepy mogą realizować na nich duże marże. Dodatkowo widmo podniesienia stawki podatku VAT na soki spowodowało, że sadownicy musieli pozbyć się znacznej części zbiorów, której nie sprzedali przetwórcom. Ponadto ekspert wskazuje, że stale rośnie świadomość konsumentów na temat zdrowego odżywania. Aż 3/4 rodaków najbardziej ceni jabłka, głównie ze względu na ich właściwości zdrowotne. Z ww. powodów sieci częściej promują te towary niż banany. Różnica jest widoczna, bo ponad dwukrotna.

– Jak wiadomo, promocje wiążą się z rabatami. Sieciom handlowym łatwiej jest zaoferować klientom niższe ceny w przypadku owoców zbieranych w Polsce niż sprowadzanych z innych krajów. Dlatego właśnie jabłka pojawiają się w gazetkach zdecydowanie częściej niż banany – mówi Paweł Kraciński z warszawskiego Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ-PIB).    

Porównując wyniki z ubiegłego i tego roku, widać, że nastąpił niewielki spadek promocji bananów, tj. o 8%. Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Mobilnej Qpony-Blix, uważa, że może być on związany z doniesieniami na temat choroby bananowców, która w tym roku dotarła do Ameryki Łacińskiej. Ryzyko jej ekspansji mogło podbić ceny towarów na międzynarodowych rynkach.

– Spożycie bananów jest wysokie i rośnie bez promocji. Nie ma więc potrzeby oferowania dodatkowych rabatów, które obniżają przychody detalistów. Mniejszy udział w gazetkach promocyjnych w 2019 roku można wytłumaczyć niską podażą. Sieciom handlowym trudniej było pozyskać te owoce w niższych cenach niż we wcześniejszych latach – tłumaczy Paweł Kraciński.

Z kolei patrząc na promocję jabłek, można zauważyć wzrost na poziomie 95%. To wyraźna różnica na przestrzeni roku. Marcin Lenkiewicz wiąże to z nadpodażą tych owoców w Polsce. Sieci wykorzystały wyjątkowo dobre ceny na rynku, żeby przyciągnąć shopperów do swoich placówek. Zaczęły również coraz częściej oferować jabłka markowe oraz bio.

– Gospodarka Polski jest nastawiona na produkcję rodzimych produktów, a to powoduje stabilność rynku jabłek. Jeśli zbiory pozostaną na wysokim poziomie, to w przyszłym roku krajowe owoce będą promowane równie często jak teraz. Jeżeli nie nastąpią niespodziewane kataklizmy pogodowe na szeroką skalę, nie spodziewałbym się drastycznych zmian – prognozuje ekspert z Hiper-Com Poland.

więcej informacji:

banany RSS ALERT    /    jabłka RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.209.80.87
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.