REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Andrzej Gantner o dyktacie producentów wobec sieci: Trzy wnioski "Nie dla idiotów"

  • Autor: Andrzej Gantner
  • Data: 26-03-2010, 12:02
Andrzej Gantner o dyktacie producentów wobec sieci: Trzy wnioski

- Artykuł "Kogo boją się polskie supermarkety" może służyć każdemu szkoleniowcowi Public Relations jako doskonały przykład manipulacji w czystej postaci. Wszystkie rzekome fakty i opinie podane w tym artykule miały tylko jeden cel - udowodnić tezę, że nieprawidłowości we współpracy sieci detalicznych z producentami i przetwórcami dotyczą wyłącznie tych drugich - pisze w komentarzu Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

REKLAMA

Nie musieliśmy długo czekać na kolejny sensacyjny artykuł w Dzienniku Gazeta Prawna. Mam wrażenie, że autorka i inspiratorzy artykułu zapomnieli chyba o tym, że hasło reklamowe pewnej sieci wielko powierzchniowej "Nie dla idiotów" dotyczy również czytelników prasy codziennej.

Wnioski jakie można wysnuć z rzeczonego artykułu nie do końca jednak są zgodne z intencjami autorki o ile oczywiście spełniamy warunek tytułowego hasła reklamowego. Po pierwsze, artykuł wprowadza opinię publiczną w błąd.

Cóż bowiem można sobie pomyśleć o nazywaniu dyktatem sytuacji w której dostawca (sytuacja podobno miała miejsce 5 lat temu) odmawia podpisania umowy handlowej narzucającej mu warunki i opłaty z tytułu usług, których wartość jest nieekwiwalentna do kosztów oraz ma znaczący negatywny wpływ na kondycję finansową przedsiębiorstwa. Każda firma ma obowiązek działać w obronie swoich ekonomicznych interesów i przeciwstawiać się próbom nieuzasadnionego pogorszenia warunków jej funkcjonowania, a za takie można uznać coraz to bardziej zaostrzające się warunki współpracy z sieciami detalicznymi. Autorka artykułu najwyraźniej zapomniała o tym nadrzędnym prawie.

Po drugie, artykuł ma za zadanie skłócić duże firmy ze średnimi i małymi - ma to szczególne znaczenie kiedy powstało wspólne stanowisko Rady Gospodarki Żywnościowej skupiającej ponad 50 organizacji w sprawie zmian prawnych dotyczących zasad współpracy. (oczywiście z votum separatum POHiD)

Czym bowiem jest twierdzenie jakoby duże firmy korzystały z jakiś przywilejów w negocjacjach z sieciami detalicznymi, co z kolei powoduje, że sieci są zmuszone zwiększać obciążenia małych i średnich firm, aby wyjść na swoje (gratulacje za ujawnienie tzw. ładu korporacyjnego sieci). Mechanizm uzyskiwania przez sieci detaliczne innych niż marża handlowa opłat wobec dużych firm podobnie jak wobec małych i średnich jest dokładnie taki sam. Co więcej duzi mają znacznie więcej do stracenia, gdyż brak zgody na stawiane przez sieci detaliczne żądania skutkuje bardzo poważnymi kosztami jakie dana firma ponosi z tytułu braku sprzedaży w sytuacji np. trwającej kampanii reklamowej. Sytuacje odmowy są zatem niezwykle rzadkie i mają miejsce tylko wtedy kiedy proponowane warunki finansowe godzą w podstawy ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dotyczy to przedsiębiorstw każdej wielkości, bo nikt świadomie nie chce doprowadzić firmy do upadku czy jest mały czy też duży.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (20)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • HydzikoMan 31-03-2010, 15:21:
Niech nie gada, tylko niech pisze. Zobaczymy czy to nie jest tylko- jak często w jego przypadku- czcze gadanie....
  • Wiwat Hydzik 30-03-2010, 20:43:
Hydzik błyszczy ale w innej materii... "Strategia dla polskiego mleczarstwa"... Kurcze, jak to dumnie brzmi! A strategię napisze dla Pana Prezesa Robert czy Pani Dyrektor Nitecka? Bo Panu Prezesowi jako osobie nie związanej z mleczarstwem byłoby chyba trudno...
  • AntyMilk 30-03-2010, 15:24:
Człowiek Numer Jeden Polskiego Mleczarstwa ma teraz inne rzeczy do roboty przecież.

Zobacz wszystkie komentarze (20)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 952) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH