Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

ARSS: Na polskim rynku działa ok. 650 systemów franczyzowych

  • Autor: portalspozywczy.pl / ARSS
  • Data: 17-10-2014, 08:31

Według szacunków Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych na rynku istnieje obecnie około 650 systemów franczyzowych, skupiających ok. 60 tysięcy jednostek. Połowa z nich należy do sieci handlowych, kojarzonych w większości z franczyzą miękką. Jest ona specyfiką polskiego rynku, ten model praktycznie nie występuje w innych krajach. To głównie dzięki niej w Polsce dominuje franczyza w handlu. W większości krajów 2/3 sieci franczyzowych działa w obszarze usług, u nas proporcje są odwrotne.

 

 

 

- Polski rynek franczyzy jest za to podobny do innych pod względem pochodzenia sieci. Na dojrzałych, europejskich rynkach mniej więcej 3/4 systemów franczyzowych ma rodzimy rodowód. W Polsce jest on podobny - nie można więc lansować tezy, że franczyza to obcy kapitał. Wręcz przeciwnie - zagraniczne systemy z reguły mają utrudniony start. Muszą dostosować się do polskich realiów gospodarczych (przede wszystkim urealnić ceny) oraz skrupulatnie zaplanować swoje wejście na rynek - podała ARSS.

Franczyzę spotykamy jednak w każdej praktycznie branży - handlowej, usługowej czy gastronomicznej. To bardzo uniwersalny model, rozwijają się w nim zarówno małe, wręcz jednoosobowe firmy, jak i globalne koncerny. Warto zauważyć, że na polskim rynku popularna jest niedroga franczyza - według analiz ARSS aż do 150 sieci można przystąpić inwestując kwotę do 50 tys. zł. Stąd też bierze się jej rosnąca popularność. Są też inne, nie mniej ważne powody. Dobry system franczyzowy musi być biznesem sprawdzonym a franczyzobiorca otrzymuje dostęp do know-how zachowując przy tym niezależność organizacyjną. Co ciekawe, wielu franczyzodawców nie wymaga od partnerów doświadczenia w danej branży a to przekłada się na rosnącą popularność tego modelu biznesowego.

Czy wzrost popularności franczyzy i świadomość istnienia takiego modelu biznesowego przekłada się na zwiększenie liczby firm ją oferujących i placówek działających w tym modelu?

- Tak, ale nie jest to przyrost bardzo dynamiczny. To dobrze, bo zawsze przypominamy, że franczyza polega na oferowaniu sprawdzonego pomysłu na biznes. Rocznie na rynku pojawia się kilkadziesiąt nowych ofert franczyzowych. Część z nich nie wytrzymuje próby czasu, więc rzeczywisty przyrost nie jest wielki. Zależy też od ogólnej koniunktury, choć trzeba zauważyć, że koncept biznesowy musi być najpierw sprawdzona przez franczyzodawcę we własnych placówkach a dopiero potem może być oferowany potencjalnym franczyzobiorcom. W praktyce oznacza to rozwijanie przez kilka lat placówek pilotażowych. Dobra franczyza nie powstaje w miesiąc czy nawet rok - mówi Andrzej Krawczyk z ARSS.

Olbrzymią zaletą franczyzy jest możliwość uniknięcia błędów. Około 90 proc. nowopowstałych firm bankrutuje w ciągu pierwszych dwóch lat działalności. W przypadku firm, które skorzystały z licencji franczyzowej, wskaźnik ten oscyluje na poziomie około 10 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 259) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 269)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH