Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Badania Lidl Polska: Ulubioną kuchnią europejską Polaków jest kuchnia włoska

  • Autor: portalspozywczy.pl/ pr
  • Data: 12-12-2011, 10:51

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie sieci Lidl Polska, Polacy nadal chętnie sięgają po tradycyjnie polskie potrawy. Równocześnie coraz większą popularność zdobywają dania innych kuchni europejskich.

Statystyczny Polak to kulinarny konserwatysta. Aż 72 proc. naszych rodaków uważa kuchnię polską za ulubioną, a nieco ponad 2/3 wskazuje kotlet schabowy z kapustą jako idealne danie obiadowe. Rodzimą kuchnię preferują osoby starsze (81 proc. w wieku 60 lat i powyżej), a także mieszkańcy wsi (81 proc. ankietowanych). Natomiast już w grupie nastolatków, w wieku 15-19 lata wskaźnik ten jest niższy - tylko 3 na każde 5 przebadanych osób deklaruje przywiązanie do kuchni polskiej. Biorąc pod uwagę wykształcenie, prawie połowa respondentów, która ukończyła uczelnię wyższą preferuje inne kuchnie europejskie.

- Przywiązanie Polaków do tradycyjnych produktów kuchni polskiej jest bardzo trwałe - mówi Anna Biskup reprezentująca Lidl Polska. - Dlatego też ponad 80 proc. naszego asortymentu stanowią produkty pochodzące od rodzimych dostawców. Ich wysoka jakość oraz walory smakowe sprawiają, że z roku na rok eksportujemy coraz większą ilość polskich wyrobów marek Lidl na wiele rynków europejskich, m.in. czeski, słowacki, węgierski, niemiecki, brytyjski, irlandzki, duński czy też szwedzki - dodaje.

Mimo silnego przywiązania do polskich tradycji kulinarnych, dania typowe dla poszczególnych kuchni europejskich zdobywają coraz większą popularność.

Ulubioną kuchnią europejską Polaków jest kuchnia włoska (12 proc. ankietowanych). Kuchnię tę wybiera co piąta osoba z wykształceniem wyższym, a wśród kierowników i specjalistów odsetek jej zwolenników sięga aż 34 proc. Co więcej ponad połowa ankietowanych (55 proc.) wskazuje ją jako najpopularniejszą kuchnię europejską w Polsce.

Trend ten charakterystyczny jest szczególnie dla ludzi młodych (15-19 lat) oraz mieszkańców dużych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców). Wśród młodzieży króluje włoskie spaghetti. To właśnie tę potrawę wskazuje jako swoją ulubioną aż 42 proc. ankietowanych we wspomnianej grupie wiekowej. Tym samym koronne danie kuchni włoskiej wyprzedziło polskiego schabowego, którego preferuje zaledwie 27 proc. respondentów. Dużym powodzeniem wśród nastolatków cieszy się kolejne włoskie danie - pizza. Chętnie wybiera ją na obiad co piąty nastolatek. Poza kuchnią Półwyspu Apenińskiego, Polacy coraz chętniej sięgają po potrawy greckie, hiszpańskie oraz francuskie.

Jednocześnie Polacy mają świadomość tego, co na Starym Kontynencie jest szczególnie lubiane. Popularność określonych produktów przekłada się na decyzje zakupowe rodaków. Według ankietowanych, największym powodzeniem wśród produktów kuchni europejskiej cieszy się w Polsce oliwa z oliwek (15 proc.), która wyprzedza grecką fetę (14 proc.), francuski camembert (8 proc.) oraz hiszpańską kiełbasę chorizo (5 proc.).

Poszukując inspiracji, Polacy najchętniej sięgają do książek kucharskich (20 proc.) oraz sugerują się telewizyjnymi programami
o gotowaniu (20 proc.). 12 proc. badanych jako źródło swoich kulinarnych eksperymentów wskazuje Internet, a 11 proc. korzysta z pomysłów przyjaciół i znajomych.

Telewizja, Internet i książki kucharskie kształtują naszą kulinarną inwencję, co przekłada się na miejsce i sposób konsumpcji. Najczęściej przyrządzamy potrawy własnoręcznie z zakupionych składników - w domu (40 proc.), rzadziej jadamy je w restauracjach (16 proc.), czy u znajomych (13 proc.).

Niezależnie od rodzaju produktu spożywczego, kryterium jakim kierujemy się, podejmując codzienne decyzje zakupowe, to cena (70 proc.), jakość (58 proc.) i skład produktu (31 proc.). Dla co piątego Polaka ważny jest również kraj pochodzenia.

Oryginalne produkty kuchni europejskich najczęściej kupowane są w super- i hipermarketach (43 proc.). Szczególnie często zaopatrują się tam ludzie młodzi do 30 roku życia (co drugi ankietowany z tej grupy wiekowej), osoby z wykształceniem wyższym (60 proc.) oraz mieszkańcy miast powyżej 500 tys. (59 proc.).

W dalszej kolejności, jako źródło zaopatrywania się w produkty kuchni europejskich, wymieniane są sklepy osiedlowe (18 proc.) i delikatesy (15 proc.). W sklepach osiedlowych kupują najczęściej osoby w wieku 60 lat i powyżej (24 proc.), a w delikatesach konsumenci z wyższym wykształceniem (27 proc.).

Badanie przeprowadzone na zlecenie firmy Lidl Polska przez TNS OBOP w listopadzie 2011 roku na reprezentatywnej grupie 1001 osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 340) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH