Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Badanie: Tylko 21% e-sklepów spełniała wszystkie kryteria omnichannel

Prawie połowa dużych sklepów online w Polsce nie aktualizuje stanów magazynowych na bieżąco, jedna trzecia nie ma spójnego programu lojalnościowego, a także nie umożliwia oddania towaru w sklepie stacjonarnym po zakupie przez internet - wynika z badania przeprowadzonego na początku maja br. przez Lizard Media.

Badanie: Tylko 21% e-sklepów spełniała wszystkie kryteria omnichannel
fot. shutterstock.com

Autor: www.portalspozywczy.pl / pr
Data: 24-05-2017, 13:06

Badanie przeprowadzono na 19 największych i najbardziej znanych sklepach internetowych, które mają również duże, ogólnopolskie sieci sklepów stacjonarnych. Zbadano 4 branże: artykuły sportowe, biżuteria, apteki oraz RTV i AGD. Dane pozyskiwano na podstawie rozmów z konsultantami infolinii. Celem było sprawdzenie, na jakim poziomie jest polski omnichannel, czyli technologiczne i strategiczne połączenie różnych kanałów sprzedaży i obsługi klienta.

– Specjaliści e-commerce od kilku lat na konferencjach, seminariach, warsztatach branżowych podkreślają konieczność wprowadzania strategii omnichannel – mówi Paweł Biliński, współwłaściciel oraz CTO Lizard Media. – Chcieliśmy zobaczyć, czy intensywna edukacja rynku ma przełożenie na praktykę – dodaje Paweł Biliński.

Wyniki okazały się bardzo zróżnicowane i przyniosły sporo ciekawostek: 47 proc. sklepów nie aktualizuje stanów magazynowych na bieżąco, w czasie rzeczywistym. Niektóre z nich informacje o dostępności towaru uzupełniają co kilka godzin, a nawet tylko raz dziennie, przed otwarciem sklepów stacjonarnych. Brak sprawnego rozwiązania technologicznego w tym zakresie rodzi wiele nieporozumień i frustracji zarówno po stronie klientów, którzy o braku towaru dowiadują się po pewnym czasie, jak i po stronie obsługi sklepów, która musi nieustannie „gasić pożary”.

Aż 32 proc. sklepów nie ma spójnych programów lojalnościowych łączących na jednym koncie zakupy tego samego klienta w sklepie internetowym i placówkach stacjonarnych. Również 32 proc. sieci nie pozwala na oddanie towaru w sklepie stacjonarnym po zakupie online. Nawet tak podstawowa funkcja jak zakup i zapłata za towar online oraz odbiór w wybranym sklepie stacjonarnym nie jest obecna w 26 proc. sklepów.

Są jednak również powody do zadowolenia i wyjątki: 5 największych sklepów RTV i AGD biorących udział w badaniu, czyli Euro AGD, Media Markt, Saturn, Media Expert i Komputronik, uzyskało niezwykłe 96 proc. dostępności sprawdzanych funkcji omnichannel. Tak duże sieci sklepów mają odpowiednie zasoby, aby nowe technologie wdrażać jako pierwsze, oraz wyznaczają pewien standard obsługi klienta, do którego mniejsze sieci, sklepy internetowe i stacjonarne dążą.

– Z naszego doświadczenia wynika, że większość sieci sklepów stacjonarnych zakłada sklep online, aby zwiększyć swoją sprzedaż, i traktuje go często jako dodatkowe źródło dochodu i kanał sprzedaży – tłumaczy Paweł Biliński z Lizard Media. – Dopiero po pewnym czasie przychodzi refleksja, że oba kanały sprzedaży można łączyć na wiele sposobów, radykalnie podnosząc standard obsługi klienta, optymalizując logistykę i zasoby magazynowe, a także wzmacniając siłę marki – dodaje.

Funkcje omnichannel sprawdzane w badaniu to:

1. Zakup online, odbiór w dowolnym sklepie stacjonarnym sieci.
2. Zamówienie online, odbiór i płatność w sklepie stacjonarnym.
3. Zwrot towaru (nie reklamacja) zakupionego online w dowolnym sklepie stacjonarnym sieci.
4. Program lojalnościowy, konto, karta, które rejestrują zakupy online i offline.
5. Aktualizowanie stanów magazynowych na stronie sklepu w czasie rzeczywistym.

Najważniejsze liczby w badaniu Lizard Media:

47% przebadanych sklepów online nie aktualizuje stanów magazynowych na bieżąco,

więcej informacji:

omnichannel RSS ALERT    /    e-sklepy RSS ALERT    /    e-commerce RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • edi 2017-06-02 20:52:37
    Dobrze że nasz polski potentat media expert spełnia. Wiadomo juz jak od małego rodzinnego raczkującego sklepu wspieli się na wyżyny, pilnując takich kwestii.
  • pukiel 2017-06-03 13:32:49
    oni zwykle sa w takich rankingach, więc widać potrafią dbać o wszystko jednoczesnie co zauważyłem jest trudne nawet w zarządzaniu sobą.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.113.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.