REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Bazar i supermarket tworzą dwa modele zachowań konsumenckich

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 17-10-2016, 14:16
Bazar i supermarket tworzą dwa modele zachowań konsumenckich
Ewa Białek, Dyrektor Biura Handlu i Usług, DNB Bank Polska S.A. Fot. DNB Bank Polska

Polscy konsumenci, coraz częściej znudzeni niemal jednakową ofertą masowych marek, zniechęceni „chorobą ogórkową”, wściekłymi krowami, podejrzliwi wobec GMO, coraz chętniej sięgają po lokalne produkty - mówi Ewa Białek, Dyrektor Biura Handlu i Usług, DNB Bank Polska S.A.

REKLAMA

- Lekarstwo na słońce i na deszcz...? Supermarket. Jeden z symboli zmian na polskim rynku. Wielkie powierzchnie sklepowe i półki z zagranicznymi produktami przez lata były magnesem dla konsumentów. Ale powoli być przestają. Do łask wracają małe osiedlowe bazary. W Polsce trend ten wciąż rozwija się, wzmocniony patriotyzmem lokalnym, nostalgią i powrotem do korzeni - mówi Ewa Białek, Dyrektor Biura Handlu i Usług, DNB Bank Polska S.A.

Dodaje, że konsumenci stają się coraz bardziej ostrożni i wymagający. Pragną odzyskać większą kontrolę nad swoim życiem, ograniczyć wpływy instytucji i marek poprzez lepszą kontrolę tego co, kiedy, gdzie i w jaki sposób konsumują oraz co i od kogo kupują. Trend związany z zakupem żywności lokalnej polega na docenieniu lokalności – produktów pochodzących z sąsiedztwa, z okolicy, z jakiegoś konkretnego regionu. W uproszczeniu – „lokalne” oznacza lepsze, zdrowsze, bardziej naturalne. 

- Według sondażu zrealizowanego przez 4P Research Mix[1], aż 53 proc. badanych deklaruje, że kupuje lokalne produkty ze względu na ich pochodzenie, tj. lokalne miejsce produkcji. Podobny trend można zaobserwować w krajach wysoko rozwiniętych. Według danych Nielsena,[2] zdecydowana większość konsumentów kupujących świeżą żywność wybiera marki lokalne. Mają przewagę nad globalnymi w takich kategoriach, jak świeża żywność oraz napoje. W przypadku warzyw ta przewaga wynosi 68 proc. vs. 11 proc., mięsa (66 proc. vs. 13 proc.), owoców (64 proc. vs. 12 proc.), owoców morza (57 proc. vs. 18 proc.) oraz jogurtów (52 proc. vs. 22 proc.). Odpowiedzi polskich respondentów wpisują się w statystyczną percepcję marek lokalnych i globalnych. Polscy konsumenci, podobnie jak statystyczny Europejczyk kupując lokalne marki chcą wspierać lokalnych producentów. Marka lokalna wiedzie prym wśród produktów świeżych, nabiału oraz napojów, z kolei kupując takie produkty jak elektronika czy kosmetyki Polacy sięgają po marki globalne - mówi Ewa Białek.

Podkreśla, że zarówno bazar, jak i supermarket tworzą dziś dwa modele zachowań konsumenckich. - Jeśli sytuację odnieść do rzeczywistości w Polsce (do której odwołuje się Roch Sulima w swojej książce „Antropologia codzienności”), to wyraźnie będzie widoczne, iż te dwa modele usytuowane są na oddalonych od siebie biegunach. Co więcej: pojawianie się w połowie lat dziewięćdziesiątych pierwszych supermarketów stanowiących w późniejszym czasie zagrożenie dla osiedlowych bazarów spowodowało, że te ostatnie zaczęły się rozwijać i dojrzewać - tłumaczy.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (29 272) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH