Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

BCC komentuje projekt nowelizacji ustawy o podatku od hipermarketów

Projekt nowelizacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej przewiduje dalsze zawieszenie pobierania podatku od sprzedaży detalicznej. Nowelizacja spełnia wytyczne Komisji Europejskiej, która wezwała Polskę do zawieszenia tego podatku. Należy stwierdzić, że zawieszenie jest słuszne, gdyż sprawę zgodności tego podatku z prawem europejskim należałoby wyjaśnić do końca, zanim wywrze ona określone ustawowo skutki.

BCC komentuje projekt nowelizacji ustawy o podatku od hipermarketów
Fot. Shutterstock

Wszystko wskazuje na to, że Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wyda wyrok niekorzystny dla Polski i zapowiadany podatek od hipermarketów może okazać się bublem prawnym. Póki co, ustawa ta nie wywiera żadnych skutków ani na markety, ani na konsumentów, którzy przez taki podatek mogliby ponieść jego ekonomiczny ciężar - komentuje Jacek Matarewicz, ekspert BCC ds. podatku VAT, akcyzy oraz prawa karnoskarbowego.

Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej, potocznie zwana podatkiem od marketów, była swego czasu szeroko komentowana w mediach, jako jeden z głównych punktów programowych obecnego rządu. Według uzasadnienia ówczesnego projektu ustawy jej celem miało być: „zbliżenie zasad funkcjonowania małych osiedlowych sklepów i dużych sieci handlowych. Istniejące dotąd dysproporcje w podatkach powodowały bowiem, że rodzinne sklepiki znikały z rynku, a wielkie sieci handlowe się rozrastały.” Krytycy partii rządzącej dosyć głośno wyrażali natomiast pogląd, iż jest to nic innego jak próba pozyskania nowych wpływów budżetowych na wydatki socjalne.

Ostatecznie ustawa została przegłosowana w Sejmie 6 lipca 2016 r. przy wyniku 234 głosy za, 207 przeciw i 2 wstrzymujące się. Jak widać ustawa ta budziła spore emocje wśród posłów i obywateli i podzieliła ich na zwolenników i przeciwników takiego rozwiązania niemal po równo.

Ustawa ta zakładała dwie stawki podatku:

0,8% podstawy opodatkowania – w części, w jakiej podstawa opodatkowania nie przekracza kwoty 170 mln zł,
1,4% od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę 170 mln zł.

Kwota wolna od podatku w skali roku wynosić miała 204 mln zł (12 miesięcy x 17 mln zł). Zgodnie z oceną skutków regulacji, wpływy budżetowe z tego podatku miały wynieść 383 mln zł netto do końca 2016 oraz 1,9 mld zł brutto w 2017 r.

- Do tej pory nie uzyskano jednak z tego tytułu żadnych wpływów, bowiem tuż po wprowadzeniu ustawy w życie, w połowie września 2016 r., postępowanie w sprawie tego podatku wszczęła Komisja Europejska, wskazując, że faworyzuje on mniejsze sklepy. Komisja wezwała Polskę do zawieszenia stosowania podatku, gdyż może on stanowić pomoc publiczną dla mniejszych podmiotów - mówi Jacek Matarewicz.

Zwraca uwagę, stosowanie ustawy faktycznie zawieszono aż do końca 2018 r. Komisja ostateczną decyzję wydała 30 czerwca 2017 r. uznając, że polski podatek narusza zasady unijne. Po decyzji, polski rząd złożył skargę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Postępowanie trwa do dzisiaj. Konieczne było dalsze zawieszenie stosowania ustawy, tym razem do końca 2019 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Jacek Matarewicz RSS ALERT    /    BCC RSS ALERT    /    podatki od hipermerketów RSS ALERT    /    hipermarkety RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.52.4
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.