REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Biedronka dokręci śrubę przez podatek handlowy

  • Autor: next.gazeta.pl
  • Data: 31-05-2016, 11:34
Biedronka dokręci śrubę przez podatek handlowy
fot. biedronka.pl

Polska zamierza wprowadzić podatek od handlu. Wiele wskazuje na to, że nowa danina może zmienić model zarządzania sklepami największego obecnie detalisty w Polsce, czyli należącej do Portugalczyków z Jeronimo Martins Biedronki - informuje next.gazeta.pl.

REKLAMA

Podatek od hipermarketów ma mieć dwie stawki, a w tym roku do kasy państwa ma wpłynąć dzięki niemu 638,1 mln zł.

W artykule brytyjskiego dziennika Financial Times - oprócz echa znanej już w Polsce dyskusji o tym, że marże największych detalistów (Tesco, Auchana, Lidla czy Biedronki) nie są wysokie i niektórzy z nich, wskutek podatku od handlu, poważnie obawiają się strat - jest jeden nowy, ciekawy wątek. Dotyczy on Biedronki, której roczna wartość sprzedaży to 9,2 mld euro (dane za 2015 r.), co przeliczone po kursie z końca grudnia daje około 39 mld zł. Jeśli projekt podatku handlowego wejdzie w życie, to sieć zapłaci około 45 mln zł tej daniny miesięcznie.

Otóż Jeronimo Martins zapowiada, że co prawda nadal chce rozwijać sieć w Polsce, ale biorąc pod uwagę obecną sytuację gospodarczą, Portugalczycy postanowili skupić się na podnoszeniu efektywności w sklepach, które już działają. Przekładając ten komunikat z języka korporacyjnego na ludzki, wychodzi, że kierownicy sklepów w Biedronce będą musieli sprzedawać więcej z metra powierzchni handlowej oraz szukać oszczędności - a jeśli się nie uda, wówczas sentymentów nie będzie. 

Niedawno Patrick Renault, prezes Grupy Muszkieterów, stwierdził wprost, że w Polsce najprawdopodobniej dojdzie do restrukturyzacji niektórych sieci, a część placówek w najtrudniejszej sytuacji czeka konsolidacja lub likwidacja. I dodał, że nawet Biedronka zaczęła już zamykać pierwsze placówki. 

Czytaj więcej na next.gazeta.pl

 

 

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • hiszpan 01-06-2016, 13:50:
kiedś Mozambik i Angola, a dzisiaj Polska jest najważniejszą kolonią Portugalii
  • ..I.. 31-05-2016, 18:26:
jmd wykazuje w Polsce takie zyski jakie uważa, że powinno pokazać, a resztę ukrywa, płacą do centrali szereg opłat (licencji), których lista jest dłuuuuga... gdyby nie posiadali zysków to nie waliliby cenami rok w rok od 3 lat niższymi i nie przeceniali produktów wyprzedażowych, a tych mają sterty i walą po 2-3 tygodniach 50% obniżki byle tylko zrobić miejsce na kolejne produkty
tak postępuje ktoś kto nie generuje zysków???!??????!??
nie mówiąc o innych zagrywkach w celu ukrycia ich realnej rentowności Kto udowodni im, że nie pobierają opłat z tytułu generowanych obrotów w Polsce od koncernów poza granicami kraju?!?!? przecież z unileverem (kolejny koncern który wyprowadza kasę z RP) znają się od kilkudziesięciu lat i kasa leci ale nie w Polsce tylko w Holandii

Poza tym szefowie JMD już z 2-3 lata temu zapowiedzieli, że wstrzymają ekspansję (zresztą są już wszędzie, w każdym mieście i większych wsiach), więc naturalnie skupiają się na tym co mają i ewentualnie coś zamkną coś otworzą

więcej

OFICJALNIE zapowiedzieli również, że przeznaczą 1-2% swojej ebidy na obniżenie cen, co w ich przypadku oznacza kilkaset milionów do miliarda, które mogą przeznaczyć na ceny (czytaj: przejęcie rynku bo efekt jest taki sam jak w przypadku nowych otwarć)
same kampanie telewizyjne za setki milionów nie nagonią klientów do sklepów, czymś trzeba wypełnić te spoty, a do tego potrzebne są super marki w super cenach

chcąc realizować wzrost sprzedaży i zaspokoić apetyty udziałowców i banków przyzwyczajonych do chińskich wzrostów muszą generować... podobne wzrosty... ale z tej samej powierzchni (bez otwarć) czyli LFL... jak to zrobić?
PROSTE BARDZO PROSTE jeżeli siedzi się na górze pieniędzy;
agresywne ceny promocyjne, częste akcje in-out, agresywne przeceny ceny, agresywne ceny promocyjne i tak w kółko, bo przy cenach niższych o 10%-15%-20% na topowych producentach finalnie i tak to się opłaca

bierze się pierwszy lepszy produkt opiniotwórczy (z koszyka) tzw. traffic builder i sprzedaje się go albo z dopłatą albo bez marży albo z minimalną marżą poniżej kosztów własnych...
zwyczajnie kilka produktów podanych po stole = klient w sklepie

zwyczajnie muszą czymś przyciągnąć klienta... a skoro takich frajerów którzy dadzą zgwałcić cenę na swój produkt w celu zaspokojenia krótkotrwałych (kwartalnych) wyników jest coraz mniej to należało zwiększyć ich ilość (dostawców) rozszerzając ich portfolio (liczbę marek, którymi można wojować) oczywiście było to nieuniknione, bo mało która firma jest w stanie obsłużyć 2700 sklepów, szczególnie w promocji...
niemniej jednak nie martwiłbym się o Biedronkę i JMD, jak im zabraknie to zawołają na koniec roku dostawców i wymyślą sobie jakieś kary albo zawołają wyrównanie marży, bo ktoś musi pokryć koszty obniżania cen, a ci sami dostawcy później wyplują nowe cenniki dla pozostałej części rynku, która musi się zrzucić na te wyrównania, bo tak samo, jak Biedronka przekłada swoje oczekiwania na dostawców, tak samo dostawca przekłada swoje koszty na odbiorców.
Pamiętajmy, że Eurocash to przecież 1:1 szkoła JMD.

co na to Klienci - tłumem walą do Biedronki,
co na to dostawcy? zadowoleni, że sprzedaż im rośnie tylko nie wiedzą dlaczego ucieka im rentowność i dlaczego wszyscy oprócz Biedronki notują spadki...
właśnie skończyła się pewna era handlu w Polsce, a beneficjentem tych zmian są Portugalczycy: JMD i Eurocash.
  • sklepikarz do 20lat 31-05-2016, 13:36:
Jak widać zostanie przykręcona śruba pracownikom, a nie właścicielom sieci. Zobaczymy jak to się odbije na jakości sprzedaży.

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 605) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH