Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Biedronka odczuła pierwsze skutki kryzysu

  • Autor: Łukasz Stępniak, pportalspozywczy.pl
  • Data: 16-01-2009, 14:18
Biedronka odczuła pierwsze skutki kryzysu

W IV kw. 2008 r. należąca do portugalskiej firmy Jeronimo Martins Dystrybucja sieć Biedronka zanotowała 12-proc. wzrost wartości sprzedaży typu like for like. To znacznie mniej niż w poprzednich trzech kwartałach ubiegłego roku. W sumie całoroczna sprzedaż like for like wzrosła jednak o imponujące 20,1 proc.

Według przedstawicieli Biedronki niższa sprzedaż w ostatnim kw. 2008 r. to efekt spadającej inflacji, a nawet deflacji w przypadku niektórych kategorii produktów żywnościowych. - Co prawda zanotowaliśmy spadek wartości sprzedaży, ale wielkość jest podobna do sprzedaży w poprzednich III kwartałach - wyjaśnia Pedro Pereira da Silva, dyrektor generalny Jeronimo Martins Dystrybucja.

Jednocześnie Pedro Pereira da Silva zaznaczył, że nie widzi zagrożenia dla swojej firmy ze strony pogarszającej się sytuacji gospodarczej. - Dostarczamy naszym klientom artykuły pierwszej potrzeby, a nie dobra luksusowe, których dystrybutorzy zwykle odczuwają najbardziej wahania koniunktury - mówi Pedro Pereira da Silva.

Nieco słabszy ostatni kwartał nie wpłyną jednak na świetne wyniki finansowe całej firmy Jeronimo Martins Dystrybucja oraz sieci Biedronka w 2008 r. Przedstawiciele firmy mogą z powodzeniem powiedzieć, że ubiegły rok, dla największej w Polsce sieci dyskontów Biedronka, był bardzo udany. Sprzedaż sieci, w porównaniu z rokiem 2007, wzrosła o 37,2 proc., wynosząc 12,3 mld zł, natomiast sprzedaż porównywalna (tzw. like for like) wzrosła o 20,1 proc.

Firmie udało się otworzyć 154 nowe sklepy oraz zintegrować sklepy byłej sieci Plus, które przekształcone zostały w sklepy Biedronka. 1 stycznia br. w całym kraju funkcjonowało 1359 sklepów należących do sieci Biedronka.

- W roku 2009 chcemy otworzyć kolejne 150 sklepów, podobną liczbę placówek będziemy otwierać w latach następnych, tak zakłada nasza strategia będziemy także przejmować jeżeli nadarzy się okazja - mówi dyrektor generalny Jeronimo Martins Dystrybucja.

Cała Grupa Jerónimo Martins zamknęła rok 2008 wzrostem sprzedaży o 28,7 proc. w stosunku do roku 2007, osiągając wartość 6,887 mld euro. Liczba punktów sprzedaży Grupy wzrosła o 403 placówki. Biedronka generuje 51,1 proc. sprzedaży Grupy Jeronimo Martins.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • maga 05-02-2009, 11:15:
ja pracuje w centrum dystrybucyjnym biedronki. skoro nie odczuwają kryzysu to dlaczego zwalniają co miesiąc po kilka osób. A do tego tym co się kończą umowy grozi to że nie zostaną one przedłużone. Nie rozumiem po co takie gadanie
  • renai 30-01-2009, 14:14:
jak już założyła swoja siec komorkowa to nie znaczy ze przechodzi kryzys.glupie luidzkie gadanie
  • dyskonter 17-01-2009, 18:10:
Większość osób z branży wie, że dostawcy faworyzują dyskonty, daleko nie trzeba szukać, specjalne gramatury produktów znanych marek w Biedronce to nie przypadek: Coca Cola 1,75L, Frito Lays (chipsy lays), Bonduelle dodatkowo posunął się do tego, że na swoim markowym opakowaniu umieścił stonkę. Jak to się ma do cenników 100 stosowanych na rynku detalicznym wobec pozostałych odbiorców na produkty z listy dystrybucyjnej? Już nie wspomnę co robią inni: Kamis dał Biedronce najlepsze warunki na rynku, dodatkowo zdjął gacie robiąc markę własną przypraw (dziwny zbieg adresu firmy Twoje Przyprawy z adresem firmy Kamis??). Takich przykładów można mnożyć, w Lidlu jest podobnie.
Dostawcy tłumaczą się niskimi marżami dyskontów, ale wyniki finansowe dyskonterów mówią co innego.
Tesco idzie na wojnę, dostawców wprost nazwali prostytutkami. Życzę powodzenia firmą które stosują taką politykę na rozmowach odnośnie wprowadzania nowego asortymentu. Kilku już usłyszało żeby swoje produkty z gamy premium zaoferowało dyskontom. Ciekaw jestem z jakim powodzeniem będą się tam sprzedawały np. dania gotowe HJ Hainz pod marką Pudliszki po 7,00zł na półce jeżeli HJ Hainz robi Biedronce markę własną za 2,98zł na półce. Oczywiście, gdyby jednak miał wprowadzić te dania gotowe to zdjąłby gacie do kostek i w biedzie te danie kosztowałyby 4,00zł.
Zresztą kto wie, czy te dania pod marką własną nie są robione na specyfikacji Pudliszek, większość marek w Biedronce jest tworzona w oparciu o tzw. Deklaracje identyczności tzn. Hortex leje do napojów biedy to samo co do swoich marek premium. Ja na miejscu hiperów też bym się wkurzył, gdybym ten sam produkt musiał sprzedawać 2 x drożej i jednocześnie widział odpływ kapitału w stronę dyskontów.

Ciekawe, czy Ci wszyscy nieświadomi klienci dyskontów, głównie starsze osoby zdają sobie sprawę, że pieniądze z ich portfela poprzez dyskonty zasilają gospodarkę Niemiec i Portugalii, a właściciele pławią się w luksusach. Po zakupach w dyskoncie taka babcia daje wykład wnuczkowi jaki to ma być grzeczny, chodzić do kościoła i wpaja mu wartości anty-unijne i anty i patriotyzm. Popijając w trakcie rozmowy herbatę z logo dyskontu : D

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 780) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH