Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Biedronka podkręciła rynek kart płatniczych w Polsce

  • Autor: www.wyborcza.biz
  • Data: 26-06-2015, 10:05
Biedronka podkręciła rynek kart płatniczych w Polsce
Sklepy polubiły płatności kartami

Liczba urządzeń do akceptacji kart płatniczych rośnie jak na drożdżach. W 2014 r. wzrosła o ponad 20 proc. To efekt obniżek prowizji płaconych przez sklepy, ale także wprowadzenia terminali płatniczych do ponad 2600 sklepów przez sieć Biedronka - informuje wyborcza.biz.

Gdy płacimy kartą, właściciel sklepu musi zapłacić prowizję. Trafia ona do kieszeni banku, organizacji płatniczej (Visy lub MasterCarda) oraz agenta rozliczeniowego. Jeszcze dwa lata temu prowizje sięgały 2-3 proc. i były najwyższe w Europie. Gdy ktoś płacił kartą 100 zł, sprzedawca musiał oddać 2-3 zł. Jeśli handlował towarami niskomarżowymi, np. prasą, papierosami czy biletami, to na takiej transakcji mógł w ogóle nie zarobić. Nic więc dziwnego, że sklepikarze bronili się przed kartami.

Jak informuje serwis wyborcza.biz handlowcy, zwłaszcza duże sieci handlowe, przez wiele lat walczyli o niższe opłaty. Tłumaczyli, że obniżki zachęcą innych właścicieli punktów handlowo-usługowych do akceptowania kart. Druga strona, czyli banki i organizacje płatnicze, broniła wysokich opłat, twierdząc, że niższe stawki wcale nie wpływają na rozwój obrotu bezgotówkowego. Za tym biznesem stały ogromne pieniądze. Do banków z tytułu tzw. interchange fee (to największa składowa całkowitej prowizji płaconej przez sklepy) trafiało rocznie blisko 1,5 mld zł.

Dopiero w 2011 r. na problem zwrócił uwagę Narodowy Bank Polski, który zaproponował stopniowe obniżanie prowizji, ale nie zgodził się na to MasterCard. Wtedy do gry wkroczyli politycy. Stanęli po stronie sklepów. W lipcu 2014 r. weszła w życie ustawa, która obniżała interchange z poziomu 1,2-1,3 proc. do 0,5 proc. Kilka miesięcy później Sejm przegłosował kolejną zmianę - od stycznia tego roku interchange nie może przekroczyć 0,2 proc. (karty debetowe) lub 0,3 proc. (kredytowe).

W połowie ubiegłego roku kartą można było wreszcie zapłacić w Biedronce, największej sieci handlowej w Polsce. Za Biedronką poszła rzesza mniejszych i większych handlowców. Na koniec 2014 r. było w Polsce 305 tys. punktów handlowo-usługowych, w których można było zapłacić kartą. W drugim kwartale, a więc kiedy Biedronka wprowadzała terminale do swojej sieci, przybyło ich prawie 14 tys. W trzecim - po obniżce interchange - ich liczba wzrosła o 11 tys., a w czwartym - o 15,5 tys. Dla porównania: w 2012 i 2013 r. liczba sklepów akceptujących karty rosła kwartalnie średnio o 5 tys.

Od drugiego kwartału 2014 r. dynamicznie rośnie też liczba terminali (w jednym punkcie może być kilka urządzeń) - średnio o 22 tys. kwartalnie. Na koniec 2014 r. było ich prawie 400 tys., co oznacza wzrost o 22 proc. w porównaniu z 2013 r.

Więcej czytaj w serwisie wyborcza.biz.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 610) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH