Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Biedronka podkręciła rynek kart płatniczych w Polsce

  • Autor: www.wyborcza.biz
  • Data: 26-06-2015, 10:05
Biedronka podkręciła rynek kart płatniczych w Polsce
Sklepy polubiły płatności kartami

Liczba urządzeń do akceptacji kart płatniczych rośnie jak na drożdżach. W 2014 r. wzrosła o ponad 20 proc. To efekt obniżek prowizji płaconych przez sklepy, ale także wprowadzenia terminali płatniczych do ponad 2600 sklepów przez sieć Biedronka - informuje wyborcza.biz.

Gdy płacimy kartą, właściciel sklepu musi zapłacić prowizję. Trafia ona do kieszeni banku, organizacji płatniczej (Visy lub MasterCarda) oraz agenta rozliczeniowego. Jeszcze dwa lata temu prowizje sięgały 2-3 proc. i były najwyższe w Europie. Gdy ktoś płacił kartą 100 zł, sprzedawca musiał oddać 2-3 zł. Jeśli handlował towarami niskomarżowymi, np. prasą, papierosami czy biletami, to na takiej transakcji mógł w ogóle nie zarobić. Nic więc dziwnego, że sklepikarze bronili się przed kartami.

Jak informuje serwis wyborcza.biz handlowcy, zwłaszcza duże sieci handlowe, przez wiele lat walczyli o niższe opłaty. Tłumaczyli, że obniżki zachęcą innych właścicieli punktów handlowo-usługowych do akceptowania kart. Druga strona, czyli banki i organizacje płatnicze, broniła wysokich opłat, twierdząc, że niższe stawki wcale nie wpływają na rozwój obrotu bezgotówkowego. Za tym biznesem stały ogromne pieniądze. Do banków z tytułu tzw. interchange fee (to największa składowa całkowitej prowizji płaconej przez sklepy) trafiało rocznie blisko 1,5 mld zł.

Dopiero w 2011 r. na problem zwrócił uwagę Narodowy Bank Polski, który zaproponował stopniowe obniżanie prowizji, ale nie zgodził się na to MasterCard. Wtedy do gry wkroczyli politycy. Stanęli po stronie sklepów. W lipcu 2014 r. weszła w życie ustawa, która obniżała interchange z poziomu 1,2-1,3 proc. do 0,5 proc. Kilka miesięcy później Sejm przegłosował kolejną zmianę - od stycznia tego roku interchange nie może przekroczyć 0,2 proc. (karty debetowe) lub 0,3 proc. (kredytowe).

W połowie ubiegłego roku kartą można było wreszcie zapłacić w Biedronce, największej sieci handlowej w Polsce. Za Biedronką poszła rzesza mniejszych i większych handlowców. Na koniec 2014 r. było w Polsce 305 tys. punktów handlowo-usługowych, w których można było zapłacić kartą. W drugim kwartale, a więc kiedy Biedronka wprowadzała terminale do swojej sieci, przybyło ich prawie 14 tys. W trzecim - po obniżce interchange - ich liczba wzrosła o 11 tys., a w czwartym - o 15,5 tys. Dla porównania: w 2012 i 2013 r. liczba sklepów akceptujących karty rosła kwartalnie średnio o 5 tys.

Od drugiego kwartału 2014 r. dynamicznie rośnie też liczba terminali (w jednym punkcie może być kilka urządzeń) - średnio o 22 tys. kwartalnie. Na koniec 2014 r. było ich prawie 400 tys., co oznacza wzrost o 22 proc. w porównaniu z 2013 r.

Więcej czytaj w serwisie wyborcza.biz.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH