Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Bożonarodzeniowy wystrój sklepów w listopadzie już nie szokuje

  • Autor: PAP
  • Data: 19-11-2015, 07:55
Bożonarodzeniowy wystrój sklepów w listopadzie już nie szokuje
Fot. Shutterstock

Zdaniem ekspertów z Uniwersytetu Śląskiego  obecny od listopada bożonarodzeniowy wystrój wielu sklepów i centrów handlowych już nie szokuje. Długi czas trwania świątecznej atmosfery przyczynia się jednak do jej "rozcieńczenia"

Dr Grzegorz Odoj z Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego podkreślił, że obecny od początku listopada w centrach handlowych bożonarodzeniowy wystrój nie dziwi już Polaków. "Choć nie wszyscy jeszcze jesteśmy do tego tak przyzwyczajeni jak w USA czy na Zachodzie, sytuacja ta już nas nie szokuje. Czasem jeszcze starsze pokolenie się nad tym zastanawia, ale dla młodych jest to normalne" - powiedział PAP dr Odoj.

Etnolog przypomniał, że strojenie centrów handlowych świątecznymi ozdobami ma m.in. wpłynąć na pozytywny nastrój i samopoczucie konsumentów, a co za tym idzie - zachęcić ich do zakupów. "Im bliżej świąt, tym stajemy się mniej racjonalni. Mimo że zdajemy sobie z tego sprawę, ulegamy ofertom sklepów. Czasem żałujemy swoich impulsywnych decyzji, ale lubimy tę podniosłą i nostalgiczną atmosferę, lubimy być nią uwodzeni" - zaznaczył etnolog.

Dr Teresa Sikora z Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego wyjaśniła, że te "bezrefleksyjne" zakupy spowodowane są "wyrazistością" symboliki świąt Bożego Narodzenia, która "tak mocno wrosła już w polską tradycję, że z łatwością wyzwala w nas ten pożądany przez handlowców pozytywny nastrój".

"Ale jest też druga strona medalu - doświadczając przyjemności przyzwyczajamy się do pewnego jej poziomu i ciągle chcemy jeszcze więcej. Wydaje się, że w dzisiejszym świecie nikt nie jest w stanie wymyślić takich świąt i takiego sposobu ich spędzenia, który mógłby wyjść naprzeciw tym podsycanym od początku listopada oczekiwaniom" - zaznaczyła psycholog.

"Stąd też często psychologicznym efektem tego długotrwałego budowania atmosfery świątecznej jest niezadowolenie i rozczarowanie naszymi świętami, co do których mieliśmy tak wyśrubowane oczekiwania" - dodała dr Sikora.

Psycholog podkreśliła, że tzw. magia świąt początkowo zarezerwowana była w Polsce tylko dla dwóch dni Bożego Narodzenia i wieczoru wigilijnego. "Jeśli mamy ją przez dwa miesiące, wystarczy się zastanowić, jak musi się ona +rozcieńczyć+" - powiedziała.

Podobnie wypowiedział się dr Odoj wskazując, że "czasem euforia przedświąteczna dostarcza nam więcej emocji niż same święta". "Sklepowa przestrzeń barw, zapachów i nostalgicznej muzyki może sprawić, że ten czas oczekiwania stanie się bardziej atrakcyjnym od samego Bożego Narodzenia" - zauważył etnolog.

W ocenie dr Sikory "nie jesteśmy w tej sytuacji bez wyjścia". Aby "zintensyfikować" przeżycie samych świąt wystarczy - jej zdaniem - dobrowolnie unikać miejsc, gdzie ta atmosfera od tygodni jest tworzona. "Wymaga to jednak silnej woli. Trzeba mieć też świadomość, po co to robimy i dlaczego celowo unikamy tego lubianego przez nas klimatu" - dodała psycholog.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • mmmmm 09-10-2016, 14:23:
Wystrój świąteczny bożonarodzeniowy mógłby szokować w maju, w listopadzie
nie będzie nikogo szokować. w DE już we wrześniu można było kupić w świątecznych opakowaniach Stollen, Dominosteine i Lebkuchen.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH