Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Branża spożywcza dobrze radzi sobie w czasach kryzysu

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 28-12-2009, 14:24
Branża spożywcza dobrze radzi sobie w czasach kryzysu

Według danych GUS w ciągu trzech kwartałów 2009 r. przychody firm produkujących artykuły spożywcze w Polsce wyniosły prawie 74,4 mld zł. Przed rokiem były o niemal 4 proc. niższe - pisze "Rzeczpospolita".

Z 19,5 do 19,4 mld zł spadły przychody producentów napojów. Jednak także wśród nich są firmy, które mogą się pochwalić znaczną poprawą wyników. Polskie Zdroje, dystrybutor wody Cisowianka, zwiększył sprzedaż o 40 proc., natomiast Żywiec Zdrój o 14 proc.

Według Dariusza Winka, głównego ekonomistę banku BGŻ cytowanego przez "Rz" "Branża spożywcza poradziła sobie z kryzysem lepiej niż inne segmenty rynku, ponieważ popyt na żywność jest odporny na wahania koniunktury. Jesteśmy w stanie odmówić sobie zakupu samochodu czy sprzętu AGD, ale nie artykułów spożywczych."

Jak informuje "Rz" w górę poszła także rentowność ze sprzedaży producentów żywności. GUS podaje, że od stycznia do września wyniosła ona 5,5 proc. W ubiegłym roku jej poziom sięgnął 3,3 proc. Zdaniem Dariusza Winka w przyszłym roku można się spodziewać spadku rentowności do 4 - 4,5 proc. ponieważ przetwórcy nie będą w stanie w całości przerzucić na konsumentów wzrostu cen surowców.

Coface Poland, firma ubezpieczająca należności, podaje, że w pierwszej połowie 2009 r. w branży spożywczej były 22 upadłości, czyli o 15,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Najbardziej skutki kryzysu odczuły firmy z branży mięsnej. Jednym z powodów były straty poniesionych na opcjach. Oprócz opcji problemem dla zakładów mięsnych okazały się wysokie koszty surowca. Pogłowie trzody chlewnej spadło do poziomu niespotykanego od wielu lat.

Kończący się rok był trudny dla producentów alkoholi, m.in. piwa. W pierwszym półroczu Polacy kupili o 12,5 proc. piwa mniej niż rok wcześniej, w trzecim kwartale popyt spadł o 5 proc.

Na tegoroczne wyniki nie narzekają natomiast zakłady mleczarskie. W pierwszej połowie 2009 r. rentowność netto branży wyniosła 2,9 proc. Była zbliżona do poziomu z 2007 r., który był bardzo udany dla mleczarstwa.

Zdaniem cytowanego przez "Rz" Jacka Chwedoruka, prezesa Rothschild Polska w przyszłym roku można się spodziewać więcej transakcji fuzji i przejęć w branży rolno-spożywczej: - Przykłady innych segmentów rynku pokazują, że zdolności do kupowania odzyskują fundusze private equity. Zwiększa się także dostępność kredytów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Janek 03-01-2010, 10:52:
A czy ty wcześniej nie pisałeś po nickiem "popelina"?
  • LWL 02-01-2010, 20:07:
To prawda, że branża przetwócza radzi sobie dobrze w czasie kryzysu. W jaki to sposób ta branża to robi to już inna sprawa. Obniża ceny na surowce rolnikom z różnych powodów: to, że wielkie sieci obinżają im cenę, to że jest kryzys i robią to bez umiaru obniżając dochody rolników jak podaje GUS o 12% zwiększając swoją rentowność o 5,5%.
Póżniej po zniszczeniu polskiego rynku surowców trzeba płacić więcej za granicą, tak jak to ma miejsce na rynku trzody. Jedank ani ministerstwo rolnictwa, ani instytuty ekonomi rolnictwa itp. nie mówią przetwócom stop, a oni podcinają gałąź na której siedzą niszcząc po drodze rolników.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.