Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

C&W: Rozwój rynku powierzchni handlowych w Polsce nie zwalnia tempa

Pomimo wprowadzenia częściowego zakazu handlu w niedzielę rozwój rynku powierzchni handlowych w Polsce nie zwalnia tempa. Planowana podaż na koniec 2018 roku powinna osiągnąć rekordowy w ostatnich trzech latach poziom wynoszący ok. 490 000 mkw. 52% tej powierzchni zostanie oddane w miastach powyżej 400 000 mieszkańców, a 42% w miejscowościach poniżej 100 000 mieszkańców. Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje III kwartał br. na polskim rynku nowoczesnych powierzchni handlowych w raporcie: Marketbeat rynek handlowy w Polsce – III kwartał 2018 r.

C&W: Rozwój rynku powierzchni handlowych w Polsce nie zwalnia tempa
Fot. shutterstock

 - Po trzech kwartałach 2018 roku wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce zbliżyła się do granicy 5 miliardów Euro, czyli wartości osiągniętej w całym 2017 roku. Największym zainteresowaniem inwestorów nadal cieszyły się nieruchomości handlowe. Wolumen transakcji w tym sektorze wyniósł 2,14 miliarda Euro, czyli 45% wartości wszystkich inwestycji. Łączna powierzchnia obiektów handlowych, które zmieniły właściciela w 2018 roku to ponad 1,24 miliona mkw., czyli 8,5% całkowitej powierzchni handlowej w Polsce. 55% wartości transakcji centrami handlowymi w regionie Europy Środkowo-Wschodniej to wolumen zanotowany w naszym kraju  – wskazuje Jakub Budych, Starszy konsultant w dziale rynków kapitałowych Cushman & Wakefield. 

Na koniec września br. łączne zasoby powierzchni handlowej w Polsce wyniosły ponad 14,4 mln m kw. i w raportowanym okresie powiększyły się o zaledwie 20 000 m kw., za sprawą oddanych do użytku dwóch nowych marketów DIY - Leroy Merlin w Tarnowie i Castorama w Grudziądzu oraz rozbudowy parku handlowego Dekada w Grójcu. Na rynku mniejszych centrów i parków handlowych (poniżej 5 000 m kw.) zasoby powiększyły się o kilka nowych obiektów, m.in.: Vendo Park w Chodzieży, Park Handlowy w Olecku i Park Handlowy w Radomsku.

Aktywność deweloperów skupia się zarówno na największych miastach, jak też na mniejszych miastach i miejscowościach z populacją wynoszącą poniżej 100 000 mieszkańców. Ponad 800 000 m kw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie realizacji lub ma wydane pozwolenie na budowę. Prawie 40% tej liczby zostanie oddane do użytku do końca bieżącego roku. Planowana podaż w 2018 roku powinna wynieść łącznie około 490 000 m kw., co będzie najwyższym wynikiem od trzech lat..  W dużych aglomeracjach dominują duże centra handlowo-rozrywkowe (np. Galeria Libero w Katowicach z planowanym otwarciem w październiku 2018), koncepty wielofunkcyjne (np. Centrum Praskie Koneser) lub rozbudowy obiektów (np. Atrium Promenada w Warszawie z otwarciem nowej powierzchni w czwartym kwartale 2018). Natomiast w mniejszych miastach powstają głównie niewielkie obiekty, parki handlowe lub centra convenience.

Analitycy Cushman & Wakefield wskazuję, że w trzecim kwartale bieżącego roku na ekspansję na polskim rynku handlowym zdecydowało się pięć nowych marek: włoska San Marina z obuwiem, torebkami i akcesoriami (Wroclavia), Ximi Vogue – chińsko-koreańska marka oferująca akcesoria do domu i zabawki (Galeria Wileńska), Kocca – włoska marka modowa, Saffiano oferująca torebki od znanych projektantów (Galeria Północna), a także Armani Exchange z pierwszym sklepem otwartym w Galerii Mokotów. W przyszłym roku na polskim rynku handlowym zadebiutuje irlandzka sieć odzieżowa Primark z pierwszą lokalizacją w Galerii Młociny.

więcej informacji:

Cushman & Wakefield RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    nieruchomości handlowe RSS ALERT    /    centra handlowe RSS ALERT    /    galerie handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.91.203.233
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.