Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych wynosi 13 mln mkw.

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 15-04-2016, 12:56
Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych wynosi 13 mln mkw.
fot. shutterstock

Podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynosi 13 mln mkw., z czego na centra handlowe przypada 9,29 mln mkw., na parki handlowe - 1,45 mln mkw., na wolnostojące obiekty handlowe 2,07 mln mkw., a na centra wyprzedażowe 209 000 mkw. W I kw. 2016 r. do użytku oddano jedynie 24 500 mkw. nowej powierzchni handlowej. - Rynek wzbogacił się o jedno centrum handlowe – Galerię Glogovia w Głogowie o powierzchni 21 000 mkw. Zakończono również jeden z etapów (3 500 mkw.) rozbudowy istniejącego Atrium Promenada w Warszawie - informuje Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.

Wskaźnik powierzchni niewynajętych w ramach centrów handlowych wyniósł 2,9 proc. pod koniec 2015 r. Najwyższy udział powierzchni niewynajętej charakteryzuje aglomeracje o największym współczynniku nasycenia powierzchnią handlową, np. Poznań (5 proc.). Na przeciwnym biegunie znajduje się Warszawa z wynikiem jedynie 1,5 proc.

Blisko 665 000 mkw. nowej powierzchni w ramach różnych formatów jest w trakcie budowy, z czego najwięcej przypada na centra handlowych w głównych aglomeracjach. Największe centra handlowe w budowie: Posnania w Poznaniu 99 000 mkw., Wroclavia we Wrocławiu 64 000 mkw., Galeria Północna w Warszawie 64 000 mkw., Forum Gdańsk w Gdańsku 62 000 mkw.

Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynosi 13 mln mkw., z czego na centra handlowe przypada 9,29 mln mkw., na parki handlowe - 1,45 mln mkw., na wolnostojące obiekty handlowe 2,07 mln mkw., a na centra wyprzedażowe 209 000 mkw. 

W I kw. 2016 r. do Polski weszły nowe zagraniczne marki, np. libańska sieć orientalnych przysmaków Al Rifai, czy pierwszy monobrandowy sklep amerykańskiej sieci obuwniczej Skechers. Najmłodsza marka hiszpańskiego Inditexu, Uterqüe, pojawiła się w Polsce ze sklepem internetowym. Zadebiutował Tallinder z rodzimej Grupy LLP.

Czynsze “prime”, które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, zlokalizowanych w wiodących centrach handlowych, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie i utrzymują poziom 130 euro za mkw. miesięcznie. Czynsze „prime” w pozostałych kategoriach wielkościowych miast w minionym kwartale pozostały na poziomie zbliżonym do odnotowanego w miesiącach poprzednich.

Agata Sekuła, dyrektor działu rynków kapitałowych nieruchomości handlowych w Europie Środkowo – Wschodniej, JLL, informuje: „Całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w segmencie handlowym w I kw. 2016 r. wyniosła ok. 130 mln euro, a największą z nich był zakup przez Mayland centrum Krokus w Krakowie. 

Wydarzeniem minionego kwartału na rynku inwestycyjnym było podpisanie umowy pomiędzy Echo Investment a Redefine Properties, na mocy której Echo sprzeda 75 proc. udziałów w portfelu nieruchomości komercyjnych w Polsce. Finalizacja tej transakcji, w której firma JLL doradzała po stronie sprzedającej, spodziewana jest do końca października 2016. Z kolei już w II kw. właściciela zmieniło centrum handlowe Ferio w Koninie – obiekt przejął Union Investment (JLL doradzał stronie kupującej). Obecne stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe pozostają na poziomie 5 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 109) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.