Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Carrefour: Koniunktura lepsza, lecz wciąż na minusie

  • Autor: portalspozywczy.pl / pr
  • Data: 16-04-2013, 14:50
Carrefour: Koniunktura lepsza, lecz wciąż na minusie

Kwietniowa wartość Barometru Carrefour - wskaźnika koniunktury konsumenckiej wyniosła -14,8 punktu (w skali od -100 do +100). Oznacza to wzrost wartości barometru w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 4,9 punktu i dalsze utrzymywanie się jego wartości poniżej zera, co oznacza niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej. Warto jednak zwrócić uwagę, że był to już drugi z rzędu przyrost wartości naszego wskaźnika.

Na zmianę wartości Barometru pozytywnie wpłynęły: nominalny wzrost wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost skłonności konsumentów do zakupów, wzrost ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, spadek inflacji oraz nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto w sektorze przedsiębiorstw. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez: realny spadek dynamiki sprzedaży detalicznej oraz spadek liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw.

Pomimo drugiego z rzędu wzrostu notowania Barometru Koniunktury Konsumenckiej, jego wyraźnie ujemna wartość stanowi potwierdzenie obserwowanej na rynku dominacji negatywnych czynników. Świadczy to o utrzymywaniu się złego stanu koniunktury gospodarczej. Obniżanie się od początku 2012 roku dynamiki spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, stanowi skutek spowolnienia wzrostu gospodarczego, wynikającej z niego złej sytuacji na rynku pracy oraz niekorzystnych oczekiwań i prognoz makroekonomicznych.

- Według aktualnych prognoz IBnGR, gospodarka polska w 2013 roku znajdować się będzie w niekorzystnej fazie cyklu koniunkturalnego.
W pierwszej połowie roku tempo wzrostu gospodarczego utrzyma się na niskim poziomie, co w przeważającej mierze będzie wynikiem niskiego tempa wzrostu spożycia oraz spadku nakładów brutto na środki trwałe, czyli obniżenia się poziomu inwestycji - ocenia dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

W drugiej połowie roku sytuacja będzie się stopniowo poprawiać. Pomimo jednak wzrostu dynamiki produktu krajowego brutto, nadal nie będzie ona zadowalająca. Spodziewać się należy przyspieszenia tempa wzrostu zarówno konsumpcji jak i inwestycji, chociaż to ostatnie utrzyma wartości ujemne co najmniej do końca roku. Na bardziej znaczącą poprawę sytuacji gospodarczej poczekać trzeba będzie przynajmniej do roku 2014.

Barometr Carrefour - Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej to projekt opracowywany na zlecenie Carrefour przez IBnGR z częstotliwością miesięczną. Jego zadaniem jest pomiar aktualnego stanu koniunktury w sektorze handlowym w Polsce. Jest wskaźnikiem równoczesnym (coincident indicator) - pokazuje stan koniunktury na bieżąco, a także standaryzowanym, zmieniającym się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystną koniunkturę konsumencką, powyżej - korzystną.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • arek 17-04-2013, 09:42:
powinni jeszcze zabronic robienia zakupów do wozkow bo koszyki zlikwidowali!!

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 081) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.